Data publikacji : 2025-11-19

Problemy z gatunkiem w Tybecie – tożsamość etniczna i etykiety gatunkowe dotyczące twórczości Tashi Dawa i Ma Yuana

Katarzyna Sarek



Abstrakt

Artykuł analizuje, w jaki sposób etnos Tashi Dawy, twórcy z kręgu kultury sino-tybetańskiej, wpływa na sposób postrzegania jego twórczości jako „etnicznej” lub w nurcie „magicznego realizmu”, mimo że jego styl narracyjny jest bliższy literaturze awangardowej. Chińscy i zachodni krytycy koncentrują się bowiem na tybetańskich elementach kulturowych obecnych w jego opowiadaniach, związanych z jego mieszanym pochodzeniem. Ma Yuan, który również pisze o Tybecie, a w jego tekstach występują elementy realizmu magicznego, jako Chińczyk Han jest postrzegany wyłącznie jako twórca awangardowy, co uwypukla rolę etnosu w procesie kategoryzowania literackiego. Artykuł bada konstrukcję narracyjną oraz ramy metafikcyjne w twórczości Tashi Dawy, argumentując na rzecz uznania go za pisarza awangardowego.

Słowa kluczowe:

Tashi Dawa, Ma Yuan, Węzły duszy, Zaklęcie Gór Gangtise, pisarz etniczny, awangarda, literatura chińska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)