Data publikacji : 2023-08-31

„How Dare You!” Retoryka środowiskowa w dobie nowych mediów – przypadek Grety Thunberg

Abstrakt

Dyskurs ekologiczny w XXI wieku zmienia się nie tylko pod wpływem pogłębiającego się kryzysu klimatycznego i innych niekorzystnych zmian w środowisku przyrodniczym, ale także wraz z dynamicznym rozwojem technologii komunikowania. Celem artykułu jest przedstawienie fenomenu nowomedialnego Grety Thunberg w kontekście proponowanej przez nią retoryki środowiskowej. W tym celu najpierw zostanie przedstawiona charakterystyka komunikacyjna nowych mediów, a następnie publiczne wystąpienia szwedzkiej aktywistki zostaną poddane analizie retorycznej. Materiał badawczy obejmuje 11 mów umieszczonych w zbiorze No one is too small to make a difference (Penguin Books, 2019) oraz transkrypcję słynnej mowy nowojorskiej „How dare you!” Konkluzje dotyczą zestrojenia przekazu ekologicznego Grety Thunberg z komunikacyjnymi uwarunkowaniami nowych mediów.




Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)