Data publikacji : 2023-08-31

Jak pies z kotem, czyli natura w kreacji nazw blogów o tematyce zwierzęcej

Abstrakt

Nazwy własne reprezentują obszar języka, który – pozostając w ścisłej korelacji z całokształtem ludzkiej kultury – stanowi świadectwo zarówno faktów z przeszłości, jak i obecnej rzeczywistości. Są odzwierciedleniem aktywnej działalności człowieka oraz jego współistnienia i wzajemnych relacji z przyrodą. Ekspansywność przemian globalizacyjno-technologicznych odniesiono do dwóch klas nazewniczych autonomizujących się jako subdyscypliny onomastyczne, tj. do chrematonomastyki oraz medionomastyki. W artykule zaprezentowano podstawy terminologiczne w obszarze studiów chrematonomastycznych oraz pól zainteresowań w zakresie nazewnictwa w nowych mediach. Przedmiotem badań uczyniono polskie nazwy blogów zwierzęcych. W opracowaniu zawarto 100 tytułów, które przeanalizowano pod kątem mechanizmów derywacji nazwotwórczej oraz w świetle pojęcia gry językowej, co miało na celu określenie najnowszych tendencji dotyczących elementów faunicznych w polskim nazewnictwie medialnym. Omawiane w artykule nazwy blogów są specyficznym elementem rzeczywistości wirtualnej, zmuszają do myślenia i innych działań twórczych dzięki swojej niestandardowej formie, polegającej na świadomym łamaniu reguł językowych oraz na używaniu elementów anglojęzycznych.

Słowa kluczowe:

onomastyka, chrematonimia, medionimia, blog, gra językowa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)