Data publikacji : 2024-12-27

Intermedialny komunikat. O wyzwaniach płynących ze spotkania gatunków opery i filmu

Abstrakt

Niniejszy artykuł traktuje o miejscach spotkania i wzajemnego oddziaływania opery i filmu oraz o wyzwaniach dla odbiorców (w tym także badaczy), jakie płyną z tego spotkania. Pierwsze medium reprezentuje muzykę artystyczną, drugie zaś kulturę popularną. Spotkanie opera–film można określić mianem relacji hybrydowej, i to wyższego rzędu, każde bowiem z tych mediów samo w sobie jest też hybrydowe, co jeszcze bardziej komplikuje proces analityczny. Tekst omawia skrótowo historię związków opery i filmu, wskazuje też rodzaje tych relacji. Przedstawia stanowiska wybranych, znaczących krytyków i analityków filmu, dotyczące tytułowego zagadnienia. Zwraca uwagę na metodologiczne wyzwania stawiane zarówno przed filmoznawcami, jak i muzykologami. Przywołana jest wreszcie teoria intermedialności Wernera Wolfa stanowiąca atrakcyjną propozycję analityczną dla badań relacji opera–film.

Słowa kluczowe:

opera, film, intermedialność, analiza, gatunek muzyczny



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)