Doceniona przez krytyków powieść Oceana Vuonga On Earth We’re Briefly Gorgeous (2019) jest uważana zarówno za literacki obraz doświadczeń wietnamskich imigrantów amerykańskich, jak i eksperyment w formie narracyjnej. Styl Vuonga, bazujący na niedomówieniu, fragmentaryczności, powtarzalności i płynności, odzwierciedla ideę tożsamości kulturowej Stuarta Halla jako procesu opartego na niekończącej się przemianie. Wpisując się w kanon literatury migracyjnej, powieść omawia proces formowania tożsamości w odniesieniu do rasy, przynależności etnicznej czy orientacji seksualnej wietnamskich imigrantów. Próbując wyrazić doświadczenie własne i swojej rodziny, autor buduje narrację, która naśladuje styl opowiadania historii jego wietnamskiej babki. Kwestionuje on tym samym zachodnie koncepcje linearności i spójności narracyjnej. Fragmentaryczność, płynność i niepewność cechujące narrację Vuonga korespondują z fragmentarycznością pamięci, płynnością tożsamości i niepewnością dotyczącą zarówno przeszłości, jak i przyszłości imigranckich bohaterów powieści.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)