Data publikacji : 2024-12-23

O aksolotlach, bezbronnych ciałach i transnarodowej polityce historycznej: Neobarokowe przedstawienia tożsamości meksykańsko-amerykańskiego pogranicza w filmie Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths w reżyserii Alejandro Gonzáleza Iñárritu

Abstrakt

W artykule rozważane jest zastosowanie przez Alejandro Gonzáleza Iñárritu neobarokowych strategii przedstawienia w metacinematycznym filmie emograficznym Bardo, fałszywa kronika garści prawd, złożonego charakteru tożsamości meksykańskiej, ukształtowanej w obszarze meksykańsko-amerykańskiego pogranicza, i jej uwikłania w dziedzictwo mitu meksykańskości, wraz z jego symboliką aksolotla. Dociekania zawarte w artykule koncentrują się na fikcyjnym para-dokumencie Fałszywa kronika garści prawd  twórcy filmowego Silverio Gamy, pełniącego w filmie rolę porte-parole  Iñárritu. Paradokument Silverio funkcjonuje jako autotematyczny model filmu Bardo i pełni rolę meta-komentarza na temat twórczości filmowej samego Iñárritu oraz politycznych konsekwencji zanurzenia się w zmediatyzowanej rzeczywistości. Fałszywa kronika garści prawd omawiana jest również jako przykład manipulowania przez Iñárritu napięciem pomiędzy strategią wielką a strategią mniejszą neobarokowej reprezentacji w celu prześledzenia transnarodowej meksykańsko-amerykańskiej polityki historycznej, jak również marzeń, aspiracji, i podatności na krzywdę meksykańskich emigrantów podążających przez pustynię w kierunku granicy ze Stanami Zjednoczonymi. W zakończeniu artykułu podkreślony zostaje fakt, że tożsamość Silverio staje się bardziej zrozumiała, gdy kanon aksolotla rozważy się jako odzwierciedlenie kondycji Bardo, stanu pośredniego między życiem i śmiercią.

Słowa kluczowe:

kanon axolotla, emografia, Alejandro González Iñárritu, imago, neobarok, strategia wielka vs strategia mniejsza



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)