Data publikacji : 2024-12-23

„Jak wielka rzeka płynąca niespokojnie”: Postacie uciekinierów przekraczających granice Ameryki (Środkowej) w powieści Almanac of the Dead Leslie Marmon Silko

Anna M. Brígido-Corachán

https://orcid.org/0000-0001-8064-900X

Abstrakt

W powieści Leslie Marmon Silko Almanac of the Dead  spotyka się i pracuje ze sobą ponad siedemdziesiąt postaci. Autorka zdecydowanie odrzuca zachodnie koncepcje czasu, historii i przestrzeni, śledząc krzyżujące się trajektorie rdzennych uciekinierów, starając się udokumentować i skonfrontować nierozwiązane konflikty na tle kolonialnym w obu Amerykach. Alternatywna strategia dokumentacji stosowana przez Silko jest ambitna i celowa, lecz z konieczności wybiórcza, przez co pojawiają się luki w dokumentacji. Ukazany przez nią obraz niepokornego Południa, ze szczególnym uwzględnieniem Meksyku, to wyidealizowana wizja przestrzeni, w której powstaje transgraniczna, trans-rdzenna sieć antykolonialnego oporu. Książka, która jest ważnym obrazem, ledwie wspomina historię ludobójstw dokonanych na rdzennych mieszkańcach Gwatemali i Salwadoru z lat 80. XX wieku, kiedy to autorka opracowywała materiał do swego dzieła. Aby uzupełnić tę lukę, artykuł omawia wybiórcze potraktowanie tematu zawłaszczenia terenów Południa i ich ludności przez Silko, analizuje sposób w jaki powieść przedstawia gwatemalskich Majów i salwadorskich uchodźców, którzy pojawiają się jako anonimowe, upiorne cienie w historii Meksyku.

Słowa kluczowe:

literatura rdzennych Amerykanów, Leslie Marmon Silko, Almanac of the Dead, dyskurs o uchodźcach, historia Ameryki Środkowej, granice, Globalne Południe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)