Data publikacji : 2024-12-23

„Kiedy kobieta z plemienia Apaczów Lipan sprzeciwia się zagładzie”: twórczość Margo Tamez jako krytyka przemocy osadniczo-kolonialnej na granicy amerykańsko-meksykańskiej

Abstrakt

Artykuł analizuje zbiór poezji pt. Father|Genocide autorstwa poetki, historyczki i aktywistki Margo Tamez (Apacze Lipan). Praca reprezentuje krytykę Tamez wobec polityki prowadzonej w regionie pogranicza teksańsko-meksykańskiego. Zdaniem poetki jest ona zakorzeniona w ludobójczych praktykach osadniczo-kolonialnych, które od lat niszczą zarówno pokolenia Apaczów Lipan, jak i ziemie zamieszkiwane przez to plemię. Obraz muru wyłaniający się z poetyckiej narracji Tamez ukazuje konstrukcję nie tylko jako fizyczną barierę, ale także przejaw opresji ideologicznej, kulturowej i psychospołecznej, której ofiarami są rdzenni mieszkańcy pogranicza. Dając świadectwo prawdziwego życia Apaczów Lipan w cieniu kolosalnego muru, Tamez tworzy poetycką opowieść, w której przywraca, pielęgnuje i celebruje ciało, umysł i ducha swojego ludu. W ten sposób kontynuuje tradycję i rolę Nde´ isdza´ ne´ – kobiet, które strzegą plemiennego prawa oraz dokumentują i chronią życie swojego plemienia.

Słowa kluczowe:

Margo Tamez, Apacze Lipan, Ndé Dene, kolonializm osadniczy, mur graniczny, nekropolityka, poetyckie świadczenie prawdy, plemienne strategie oporu



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)