Data publikacji : 2024-12-23

Ucieczka przed tyranią przestrzeni geopolitycznej: kubańscy artyści i kuratorzy działający poza ramami i kontrolą sankcjonowanych instytucji

Analays Álvarez Hernández

https://orcid.org/0000-0002-5534-042X

Andrea O’Reilly Herrera

https://orcid.org/0009-0009-1456-2323

Abstrakt

W artykule badamy tematy transmisji kulturowej, transformacji i wymiany w transnarodowych i ponadlokalnych ramach. W szczególności skupiamy się na kubańskiej produkcji kulturalnej na wyspie i poza nią poprzez jej sztuki wizualne. Obierając perspektywę transtemporalną i transpokoleniową, badamy dzieła sztuki, wystawy i „instytucje” tworzone przez kluczowych artystów z kubańskiej diaspory, Leandro Soto i Carlosa Cárdenesa oraz kuratorkę Solveig Font. Z powodzeniem ugruntowali oni swoje pozycje w kraju i za granicą, w oddaleniu od usankcjonowanych instytucji kulturalnych i państwowych, kreując transnarodowe i transkulturowe strategie produkcji i wymiany kulturalnej. Wskazujemy zatem nową perspektywę rozumienia granic kubańskiej sztuki, ukazując artystów i kuratorów jako sieć jednostek, która obejmuje kubańską diasporę i jej wielorakie, czasem sprzeczne lub antagonistyczne, ale nie mniej emocjonalne relacje. Kubańskość wykracza więc poza granice państwa narodowego i wchodzi w stan nieustannego stawania się.

Słowa kluczowe:

sztuka kubańska, diaspora, mieszkania-galerie, transnarodowy, transkulturowy, kubańskość



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)