Data publikacji : 2024-12-23

Interferencje językowe i kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego uchodźców wojennych z Ukrainy (wyniki badań ankietowych)

Abstrakt

Anonimowe badania ankietowe przeprowadzono w czerwcu 2023 r. wśród uchodźców z Ukrainy, którzy uczestniczyli w intensywnym kursie języka polskiego, przygotowującym do podjęcia pracy. Grupa badana liczyła 89 osób. Wyniki badań wskazują, że wśród uczących się języka polskiego osób pochodzących z Ukrainy można zaobserwować silne interferencje zarówno na płaszczyźnie językowej, jak i kulturowej. Ankietowani zauważali liczne fonologiczne, leksykalne i gramatyczne zbieżności języka polskiego i ukraińskiego, a wysoka interkomprehensja sprzyjała kształceniu poszczególnych umiejętności, zwłaszcza – receptywnych. Kursanci podkreślali wiele wspólnych społeczno-kulturowych elementów. Ustalono również, że szybko osiągana komunikatywność może powodować przeszacowywanie własnych umiejętności językowych i kulturowych, a pojawiające się pułapki interferencyjne wpływają na zakłócenia komunikacji.

Słowa kluczowe:

język polski, język ukraiński, transfer językowy, interferencje językowe, interkomprehensja, języki słowiańskie, glottodydaktyka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)