Data publikacji : 2024-12-23

Proces akwizycji złożonych struktur syntaktycznych języka niemieckiego przez studentów germanistyki (L1 - język polski / język ukraiński, L2 - język angielski)

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu są problemy występujące w procesie akwizycji składni języka niemieckiego, przy czym w sposób szczególny zostały omówione zagadnienia procesu przetwarzania i przyswajania złożonych struktur szyku wyrazów, tj. regularności związanych z miejscem czasownika w zdaniach podrzędnie złożonych w języku niemieckim. Podstawę teoretyczną badań empirycznych stanowi teoria akwizycji języka drugiego Processability Theory wraz z jej najnowszą wersją Developmentally Moderated Transfer Hypothesis (Pienemann, 2015). Badania własne mają charakter diagnozy poprzecznej, w której został udokumentowany stan kompetencji formalnosyntaktycznej studentów germanistyki, których L1 jest język polski/język ukraiński, L2 język angielski (studenci 1. i 2. roku studiów magisterskich). Materiał egzemplifikacyjny został uzyskany drogą analizy tekstów pisemnych studentów. Kluczową pozycję metodologiczną przyznano zarówno prawidłowym, jak i błędnym strukturom zdania podrzędnie złożonego w języku niemieckim. Analiza miała na celu uchwycić stałe, niezmienne (uniwersalne) zasady przetwarzania i akwizycji złożonych struktur gramatycznych, które są dalece niezależne od zmiennych, takich jak język pierwszy/ojczysty, wiek lub typ akwizycji języka. Szczególną uwagę poświęcono implikacjom glottodydaktycznym przedstawionych wyników badań empirycznych.

Słowa kluczowe:

dwu- i wielojęzyczność, akwizycja języka drugiego/obcego, akwizycja składni, akwizycja struktur szyku wyrazów w zdaniach podrzędnie złożonych w języku niemieckim (SOV), syntaktyczna wiedza typu implicite vs. explicite, transfer międzyjęzykowy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (Deutsch)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)