Tematem artykułu są strategie łagodzenia wypowiedzi dyrektywnych we współczesnym języku chińskim. Aby osiągnąć zakładany cel działania językowego i skłonić odbiorcę do podjęcia oczekiwanych działań, nadawca komunikatu podejmuje wysiłek pozbawienia dyrektywnego aktu mowy negatywnego wydźwięku i zagwarantowania odbiorcy możliwości zachowania twarzy. Analizie poddane zostały komunikaty z portalu społecznościowego Facebook, opublikowane w okresie pandemii COVID-19 między 31 grudnia 2019 r. a 21 października 2020 r. Ich nadawcą jest Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej Tajwanu. Przedmiotem analizy jest 212 wyselekcjonowanych wypowiedzi, zbadanych pod kątem zastosowanych środków łagodzących dyrektywność wypowiedzi. Analiza jakościowa wyłoniła głównie środki gramatyczne, za pomocą których można nadać wypowiedzi wyważony, intencjonalny stopień nacisku na odbiorcę, oraz pomocnicze akty mowy, osadzające komunikat w spersonalizowanym kontekście odbiorcy. Analiza ilościowa pozwoliła wskazać preferencje użycia środków językowych przez nadawcę. Odpowiednio dobrane do treści i kontekstu, środki te odkrywają emocje nadawcy lub bezpośrednio wpływają na emocje odbiorcy komunikatu, co stanowi istotny czynnik łagodzenia dyrektywy.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)