Data publikacji : 2025-11-21

THE Fenomen niepewności literacko zobrazowany: Podróżny Ulricha Alexandra Boschwitza

Abstrakt

Artykuł dotyczy kwestii literackiego zilustrowania fenomenu (nie)pewności, którą prezentuje powieść niemieckiego pisarza żydowskiego pochodzenia Ulricha Alexandra Boschwitza. Wychodząc od hipotezy nierównorzędności fenomenu niepewności wobec pewności, przeanalizowano w artykule „zadomawianie się” pierwszego w drugim, badanemu zjawisku przydając miano tytułowego fenomenu (nie)pewności. Przez (nie)pewność rozumie się, za Kazimierzem M. Wolszą, „lęk intencjonalny”. Jego ilustrację stanowi powieść Podróżny. Fabuła utworu dotyczy wydarzeń rozgrywających się w Berlinie tuż po „nocy kryształowej”. Obserwujemy zmagania głównego bohatera – Otto Silbermanna – majętnego kupca zmuszonego do ucieczki z domu i pozostawiającego za sobą dotychczasowe życie. Podróżny powstał z zastosowaniem techniki kompozycyjnej, która wyzwala interesujące zjawisko „zadomawiania się” niepewności w pewności. W jaki sposób epika może oddać to „zadomawianie się” jednego w drugim? Jak prezentuje je Boschwitz? Tu punktem odniesienia uczyniono teorię dzieła literackiego Romana Ingardena, przy wyeksponowaniu wymiaru fazowego, ale także przez porównanie go z wymiarem fazowym znanego Mickiewiczowskiego liryku Niepewność.

Słowa kluczowe:

Ulrich Alexander Boschwitz, Podróżny, „kryształowa noc”, pewność, niepewność, lęk intencjonalny, fazowy wymiar budowy dzieła literackiego, Roman Ingarden, Niepewność, Adam Mickiewicz



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)