Data publikacji : 2024-09-18

Narzędzia sztucznej inteligencji w nauczaniu sprawności pisania na poziomie akademickim. Badanie potencjału wspomagania procesu pisania w języku obcym

Abstrakt

Pojawienie się i rozpowszechnienie narzędzi sztucznej inteligencji, czego najlepszym przykładem jest narzędzie do interakcji tekstowej Chat-GPT, zapoczątkowało nową erę nauczania i uczenia się. Pierwsza połowa 2023 roku codziennie przynosiła wieści o nowych sukcesach, ulepszeniach lub możliwościach, jakie sztuczna inteligencja wnosi do różnego rodzaju działań twórczych, takich jak pisanie tekstów czy komponowanie poezji. Celem badania było sprawdzenie możliwości zastosowania wybranych narzędzi AI w uniwersyteckim kształceniu językowym na poziomie C1+, aby poznać postawy i preferencje dotyczące korzystania z narzędzi do pisania opartych na sztucznej inteligencji. Przeprowadzone analizy koncentrują się także na tym, w jakim stopniu studenci wykorzystują możliwość interakcji z narzędziami sztucznej inteligencji w procesie pisania tekstów akademickich. Uzyskane wyniki wskazują na znaczny wzrost wykorzystania i znajomości sztucznej inteligencji oraz narzędzi wykorzystujących algorytmy AI do wspomagania przetwarzania i produkcji tekstu, co pokazuje, że same narzędzia obsługujące sztuczną inteligencję oraz wiedza na temat ich zastosowania w procesie pisania akademickiego mogą stanowić istotny czynnik w procesie kształcenia przyszłych tłumaczy.

Słowa kluczowe:

narzędzia sztucznej inteligencji, Chat-GPT, język angielski do celów akademickich, nauczanie sprawności pisania



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)