Data publikacji : 2024-06-11

Spiżarnia Paula de Vosa i Polowanie z sokołami Jana Hackaerta. O dwóch obrazach z motywem myśliwskim i ich znaczeniu w dziejach przemian malarstwa flamandzkiego i holenderskiego

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są dwa obrazy z tematem myśliwskim Spiżarnia Paula de Vosa (1595 - 1678) we współpracy z Janen Fytem (1611-1667) i Polownie z sokołami  autorstwa Jana Hackaerta (1629-po1685). Te dwa dzieła zostały nabyte do zbiorów Muzeum Miejskiego w Gdańsku (Stadtmuseum) podczas II wojny światowej. Artykuł prezentuje nowe badania atrybucyjne, ikonograficzne i wskazuje na wartościowy charakter przykładów barokowego malarstwa europejskiego w polskich zbiorach. Prezentuje walory artystyczne i formalne obu obrazów rozpatrując je w kontekście innych, podobnych tematów i przedstawień występujących w sztuce południowych i północnych Niderlandów. Ustalono, że obraz Spiżarnia Paula de Vosa (1595- 1678) we współpracy z Janen Fytem (1611-1667) można uznać za pierwowzór, który był kopiowany przez malarzy do XVIII. W artykule zwrócono także uwagę na próby ustalenia losów obiektów ruchomych, które po 1945 r. w nowych warunkach historycznych zostały przemieszczone, a ich proweniencja zasługuje na badanie.

Słowa kluczowe:

martwa natura, malarstwo flamandzkie, malarstwo holenderskie XVII w., ikonografia, sceny myśliwskie, spiżarnia, polowanie z sokołem, Paul de Vos, Jan Fyt, Jan Hackaert



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)