Data publikacji : 2024-06-11

Ślady ikonograficznej spuścizny świętej Jadwigi, księżnej śląskiej i polskiej, w Patrimonium Sancti Petri. Polityczne i kulturowe implikacje laickiej świętości

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza ikonograficznej fortuny św. Jadwigi, księżnej śląskiej i polskiej, która była istotną postacią w tworzeniu się polskiej tożsamości narodowej na terenie Patrimonium Sancti Petri, zwłaszcza po jej procesie kanonizacyjnym, zapoczątkowanym przez papieża Urbana VI, a zakończonym przez Klemensa IV. Analizie poddano świadectwa wciąż obecne na miejscu oraz odpowiednie, istniejące źródła bibliograficzne i archiwalne, nadając im uprzywilejowane  znaczenie w odniesieniu do bardziej znanych figur zawartymi w słynnym rękopisie Ludwika XI (Malibù, CA, J. Paul Getty Musem). Dynamikę tę zestawiono ze skonsolidowaną tradycją krytyczno-‑historyczną związaną z pierwotnym przedstawieniem św. Róży z Viterbo, datowanym między końcem XIII wieku a pierwszą ćwiercią XIV wieku, i od najwcześniejszych świadectw do skonfigurowania w kluczu antyheretyckim i antyprawosławnym.

Słowa kluczowe:

Jadwiga z Andechs, Róża of Viterbo, ikonografia, Patrimonium Sancti Petri



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (Italiano)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)