Celem artykułu jest krytyczne spojrzenie na serial telewizyjny Homeland (2011–20), którego ósmy sezon został wyemitowany przez stację HBO wiosną 2020 roku. Podejściem badawczym wykorzystanym do analizy serialu jest perspektywa postkolonialna i feministyczna, z uwzględnieniem ostatnich rozważań na temat wpływu narracji etnocentrycznych i orientalistycznych o wojnie z terroryzmem, które zdominowały kulturę popularną po 11 września 2001 roku. Artykuł skupia się na następujących zagadnieniach: koncepcji stanu wyjątkowego na gruncie społeczeństwa amerykańskiego (zgodnie z definicją Giorgio Agambena), procesach inwigilacji i nadzoru osób uważanych za wrogów USA oraz wizerunku głównej bohaterki Carrie Mathison. Celem artykułu jest także prześledzenie zmian, jakie zaszły w sposobach przedstawiania w serialu Homeland wojny z terroryzmem (z perspektywy genderowej) i Innego-wroga, jak również refleksja, czy produkcja przyczyniła się do krytycznej oceny takich pojęć jak obronność narodowa, inwigilacja, bezpieczeństwo (wewnętrzne i zewnętrzne) i toksyczna męskość, na których koncentrują się amerykańskie dyskursy polityczne i medialne po 11 września 2001 r. Wnioski z analizy wskazują, że serial Homeland wychodzi poza tradycyjne narracje wojny z terroryzmem, skupiając się na innych wyzwaniach i zagrożeniach politycznych i społecznych, np. polaryzacja elit politycznych, ruchy populistyczne i nacjonalistyczne, fake newsy oraz teorie spiskowe popularyzowane przez media. Z drugiej strony, serial nie potępia logiki i retoryki wojny z terroryzmem, która opiera się na koncepcji stanu wyjątkowego, agresywnej polityce zagranicznej USA, profilowaniu rasowym w wewnętrznej walce z terroryzmem i torturach jako skutecznej metodzie postępowania z osobami o poglądach skrajnych.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)