Data publikacji : 2024-06-06

Kobiety jako detektywi wobec kryzysu moralnego w Ameryce: nowy telewizyjny dramat kryminalny

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest współczesnym amerykańskim telewizyjnym dramatom kryminalnym, w których główne role przypadają kobietom. Należą do nich miniseriale Unbelievable (2019) i Mare of Easttown (2021), które wykraczają poza klasyczną formułę kryminału i przekształcają format gatunku. Poruszają istotne kwestie społeczne i ekonomiczne, często ignorowane przez konwencjonalne narracje kryminalne. Artykuł przedstawia krótkie studium postaci kobiet-detektywów policyjnych we wcześniejszych amerykańskich serialach kryminalnych i skandynawskiej telewizji „noir”, argumentując, że ewolucja postaci kobiety--detektywa jest zjawiskiem ponadnarodowym. Policjantki z Unbelievable i Mare z Easttown są doskonałymi śledczymi, ale wykazują również siłę moralną i emocjonalnie reagują na niesprawiedliwości spowodowane łamaniem prawa. Te dwa dramaty kryminalne koncentrują się nie tylko na policyjnych śledztwach, ale badają społeczne przyczyny przestępczości i wskazują między innymi na nierówności płci, różnice klasowe i rasowe, niestabilność rodziny, korupcję, niewydolność instytucji rządowych oraz słabość systemów opieki zdrowotnej i społecznej jako źródła rozpadu amerykańskich wspólnot. Historie opowiedziane w serialach dają widzowi nadzieję i otuchę, pokazując, że kobiety w rolach detektywów mogą udanie zwalczać przestępczość i przywracać ład w dotkniętych kryzysem społecznościach, ale wyrażają brak zaufania do trwałości podstawowych amerykańskich wartości.

Słowa kluczowe:

kobieta-detektyw, telewizyjny dramat kryminalny, kryzys w Ameryce XXI wieku, sprawiedliwość w sprawach karnych, relacje płciowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)