Data publikacji : 2024-12-27

Muzyczne metafory i epistemologia. Zagadnienie stylu klasycznego w Austrii za czasów cesarzowej Marii Teresy

Abstrakt

This article deals with theoretical concepts, music of the 18th century and the current musical life presented as crucial elements for creating musical meanings at various levels of a musical work and its interpretation. The article starts with comments on the presence of metaphors in music and its role in the expression of meanings. The second part of the article deals with the area of epistemes and shows the importance of this concept for the understanding of music. This central theoretical part also leads to musical semiotics and existential semiotics enriched by the new definitions about Sig-zemic (composition) and Sig-epi-zemic (the musical styles). At last, there are details about a musical form and references to Charles Rosen’s works on the classical style, an issue of a unity of a musical work with references to the role of keys and a statement that the most essential dimension of a musical work is the creation of a dramatic expression.

Słowa kluczowe:

metafora w muzyce, epistemologia muzyczna, znaczenie muzyczne, styl klasyczny, semiotyka egzystencjalna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)