Data publikacji : 2024-12-27

O rezyliencyjnej sile muzyki uwag kilka

Abstrakt

W niniejszym artykule analizuję, w jaki sposób można interpretować sferę emocji wywołanych przez dźwięki, a więc świat wewnętrznych przeżyć doświadczanych w sytuacjach współdefiniowanych i redefiniowanych przez muzykę. Dźwięki mogą rodzić w ludziach emocje, które w tym artykule są traktowane jako rezyliencyjne strategie adaptacyjne człowieka. Istotnym czynnikiem wpływającym na wytwarzanie emocji jest nie tylko odbiór sfery dźwiękowej, ale też zapamiętywanie bodźców słuchowych oraz reakcja na nie. Sfera kognitywna, stanowiąca podstawę do emocjonalnego pobudzenia, łączy się w tym kontekście ze sferą behawioralną, a więc działaniami podejmowanymi przez słuchających, tu ograniczonymi do okazywania określonych stanów emocjonalnych w sytuacji społecznej. Do zilustrowania założeń przedstawionych w pracy posłużyłem się przykładami zaczerpniętymi z mediów – sztuki wysokiej (tekst antycznego eposu Odyseja) oraz kultury popularnej (relacja telewizyjna z koncertu festiwalowego).

Słowa kluczowe:

rezyliencja, emocje podstawowe, emocje złożone, muzyka, recepcja dźwięków, funkcje muzyki, soundscape



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)