Data publikacji : 2024-12-23

Więzi afiliacyjne Czarnego Atlantyku w powieści The Man Who Cried I Am Johna A. Williamsa

Martín Fernández-Fernández

https://orcid.org/0000-0002-5153-5190

Abstrakt

W artykule badany jest proces formowania tożsamości afroamerykańskiej w odniesieniu do różnych scenariuszy narodowych w powieści Johna A. Williamsa The Man Who Cried I Am (1967). Williams przedstawia w niej historię nomadycznego życia afroamerykańskiego pisarza Maxa Reddicka. Przemierzane przez bohatera kraje są ukazane w powieści jako hybrydowa przestrzeń Czarnego Atlantyku Paula Gilroya. Ukazując relacje, jakie bohater buduje, będąc w Europie, Stanach Zjednoczonych i Afryce, Williams odnosi się do koncepcji afiliacji Edwarda Saida. Przedstawione w powieści transgraniczne i transnarodowe relacje kształtujące tożsamość Maxa Reddicka reprezentują więzi łączące czarnoskórych mieszkańców świata Zachodu. Według Williamsa mają one znaczący wpływ na proces kształtowania się tożsamości Afroamerykanów po II wojnie światowej.

Słowa kluczowe:

John A. Williams, The Man Who Cried I Am, Czarny Atlantyk, rasizm, afiliacja, tożsamość afroamerykańska, “King Alfred Plan”



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)