Data publikacji : 2024-04-04

Ewolucja nowożytnych standardów wolności akademickich w Polsce

Abstrakt

Różnorodne formy wolności akademickiej są integralnym i niezbędnym składnikiem nowożytnego świata akademickiego. Nie oznacza to jednak, że łatwo je ująć w statyczne ramy. Pozostając w ścisłym związku z całością życia akademickiego niejako ze swej istoty podlegają takim samym ograniczeniom i presji otoczenia jak i sama uczelnia. Dodatkowym utrudnieniem w precyzyjnym ujęciu tego zjawiska jest niejednoznaczność terminologiczna. Poza tym decydujące znaczenie posiadają w tym zakresie oba poziomy źródeł prawa. Pierwszy to Konstytucja, a wtórnie dopiero to tzw. ustawy zwykłe. Taki stan wpływa na założenia badawcze i strukturę niniejszego opracowania. Celem badawczym jest analiza i ocena polskich regulacji kształtujących sferę szeroko rozumianych wolności akademickich. Chodzi o ukazanie sposobu regulacji oraz ujęcia prawnego nowożytnych „pakietów wolności akademickich” w historycznej perspektywie ich ewolucji, począwszy od okresu dwudziestolecia międzywojennego. Uchwycenie trendów i kierunków zmian legislacyjnych pozwala określić i zweryfikować aktualny katalog wolności akademickich ujętych w tzw. ustawie 2.0. Dla osiągnięcia zamierzenia badawczego posłużono się metodą dogmatyczną, analizą normatywną i historycznoprawną.

Słowa kluczowe:

wolności akademickie, uniwersytet nowożytny, autonomia uniwersytecka, samorządność akademicka, ustawa 2.0



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)