Artykuł przedstawia sytuację, w jakiej znalazł się teatr polski i ludzie teatru w czasie sowieckiej okupacji Lwowa w latach 1939–1941. Władza sowiecka dążyła do dyskredytacji polskiej kultury narodowej, odcinając ją od korzeni i próbując zbudować, nową, obcą narodowej tradycji, polską kulturę radziecką. Teatr polski został tym samym właczony do poczynań propagandowych, zgodnych z celami okupującego go państwa. Reżim sowiecki zastawił na polskich artystów zręczną pułapkę. Z jednej strony wzbudzał strach, stosując represje wobec wszystkich Polaków, z drugiej — otaczał ludzi teatru względnym parawanem bezpieczeństwa, traktując liberalniej niż pozostałych mieszkańców. W artykule zostały przedstawione różne postawy ludzi teatru: od skrajnie oportunistycznych, poprzez bierne uczestnictwo w działaniach propagandowych, aż po heroiczne próby przeciwstawienia się okupantowi. Te ostatnie były charakterystyczne dla inicjatyw konspiracyjnych, organizowanych najczęściej w lwowskich kościołach katolickich. W artykule uwzględniona została zarówno działalność teatrów profesjonalnych, jak i amatorskich.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)