Data publikacji : 2024-12-27

Ikonografia muzyczna kościoła pw. św. Mikołaja w Gąsawie

Abstrakt

Początki świątyni w Gąsawie mogą sięgać I połowy XII stulecia i są związane z opactwem kanoników regularnych laterańskich z Trzemeszna. W latach 1705-1706 wnętrze świątyni pw. św. Mikołaja w Gąsawie zostało bogato ozdobione niezwykłą malarską dekoracją ścienną; jest to ponad 700 m2 barokowej polichromii. Jej program ideowy przedstawia treści religijne, stanowiące swoistego rodzaju katechezę na temat prawd wiary, opisów ewangelicznych, historiografii świętych, moralnego postępowania, a także instrumentarium muzyczne oraz postacie i inskrypcje związane z muzyką niebiańską. Ikonografia muzyczna kościoła jest źródłem i świadectwem kultury polskiej, a sama w sobie prowadzi do głębszych poszukiwań ukrytych treści oraz znaczeń symbolicznych i metaforycznych. Opisanie i odczytanie symboliki malowideł związanych z muzyką było głównym celem niniejszego artykułu. By osiągnąć zamierzony rezultat, posłużono się metodą historyczną, analityczną, ikonograficzną i ikonologiczną.

Słowa kluczowe:

kościół św. Mikołaja w Gąsawie, ikonografia, polichromia, instrumenty muzyczne, sfera ziemska, sfera niebiańska, muzykujący aniołowie, prospekt organowy, inskrypcje biblijne, psalmy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)