Data publikacji : 2025-10-14

Przyczyny złośliwej satysfakcji i empatycznej radości w wymiarze lingwistyczno-aksjologicznym (na materiale języka ukraińskiego)

Larysa Nikolayenko



Abstrakt

W artykule dokonano lingwistyczno-aksjologicznej analizy przyczyn złośliwej satysfakcji i empatycznej radości na podstawie tekstów znajdujących się w Narodowym Korpusie Językowym Języka Ukraińskiego. Emocje te można określić jako przeciwstawne odmiany radości w stosunku do innych ludzi. Jak wykazała analiza materiału faktograficznego, złośliwa satysfakcja powodowana jest wyłącznie przez przyczyny negatywne, natomiast empatyczna radość – wyłącznie przez pozytywne. Do przyczyn złośliwej satysfakcji zaliczają się: negatywny stan fizyczny lub psychiczny obiektu emocji, niekorzystny wygląd zewnętrzny, nieprzyjemne zdarzenia i okoliczności dotyczące obiektu emocji oraz jego niekompetencja. Radość empatyczna natomiast najczęściej wywoływana jest przez: przyjemne zdarzenia i okoliczności związane z obiektem emocji, jego pozytywny stan wewnętrzny i fizyczny, pozytywne cechy oraz czynności o charakterze pozytywnym.

Słowa kluczowe:

emocje, złośliwa satysfakcja, radość empatyczna, przyczyna, podmiot doznający, obiekt emocji, analiza lingwistyczno-aksjologiczna, język ukraiński



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)