Banach, Czesław. Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy. Wydawnictwo Adam Marszałek, 1999.
CBOS, Centrum Badania Opinii Społecznej. Wizerunek nauczycieli. BS/173/2012 cbos.pl/SPIS KOM.POL/2012/K_173_12.PDF
Day, Christopher. Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Tłum. Joanna Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
Diekmann, Andreas. Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Rowohlt, 2007.
Grucza, Franciszek. „Ansätze zu einer Theorie der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern”. Beiträge zur wissenschaftlichen Fundierung der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern, red. Franciszek Grucza, Hans Jürgen Krumm, Barbara Grucza, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1993, ss. 7-96.
Jaroszewska, Anna. „Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych szkół państwowych niższego szczebla – możliwości, źródła motywacji i demotywacji”. Neofilolog, nr 45/1, 2015, ss. 87-114.
Karpińska-Musiał, Beata. Międzykulturowość w glottodydaktyce: o związku świadomości metajęzykoznawczej z kompetencją międzykulturową w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. Gdańsk, 2015.
Kawalec Anna. „Motywacja w nauce zdalnej na przykładzie języka hiszpańskiego”. Języki Obce w Szkole, nr 2, 2021, ss. 33-41.
Komorowska, Hanna. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. PWN, 1982.
Komorowska, Hanna. „Kształcenie nauczycieli języków obcych w Polsce – potrzeby i propozycje rozwiązań”. Kształcenie nauczycieli języków obcych w Polsce: narodziny systemu – przykłady funkcjonowania – potrzeby, red. Lucyna Aleksandrowicz-Pędich, Hanna Komorowska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 1999, ss. 75-88.
Kordziński, Jarosław. „Różnorodność pokoleń w szkole”. Monitor Dyrektora Szkoły, nr 5(93), 2019, ss. 45-49, www.monitorszkoly.pl/artykul/roznorodnosc-pokolen-w-szkole. Dostęp 5.07.2022.
Kosiba, Grażyna. „Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka”. Forum Oświatowe, t. 24, nr 2(47), 2012, ss. 123-138.
Kościńska, Agnieszka i Agnieszka M. Sendur. „Nauczyciele języków obcych a doskonalenie zawodowe w trybie zdalnym”. Rola diagnostyki edukacyjnej, red. Bolesław Niemierko, Maria K. Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020, ss. 445-467.
Królikowska, Anna i Beata Topij-Stempińska. „Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie polskim”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce (EETP), nr 1(31), 2014, ss. 13-26.
Kwiatkowska, Henryka. Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Lasota, Agnieszka i Anzhela Shatilova. „Edukacja online a motywacja do nauki młodzieży i studentów w okresie pandemii COVID-19”. Wyzwania edukacyjne kresu pandemii, red. Aleksander Mikołajczyk, Remigiusz Chęciński, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2021, ss. 47-85.
Łobocki Mieczysław. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2009.
Michalak, Joanna M. „Studencka praktyka naukowo-badawcza. Zagadnienia etyczne”. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red. Joanna M. Michalak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010, ss. 423-443.
Mihułka, Krystyna i Joanna Chojnacka-Gärtner. „Persönlichkeit und berufliche Qualifikationen von Fremdsprachenlehrkräften”. Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung. Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven, red. Przemysław E. Gębal, Anna Jaroszewska, Łukasz Kumięga, V&R unipress | Brill Deutschland, 2021, ss. 61-78.
Mihułka, Krystyna i Anna Grabowska. „O nauczycielu języków obcych jako mediatorze interkulturowym, jego kompetencjach zawodowych, osobistych, empatii, otwartości, wykształceniu i stojących przed nim wyzwaniach”. Rozmowy o glottodydaktyce. Studia ofiarowane Profesor Jolancie Sujeckiej-Zając, red. Anna Jaroszewska, Radosław Kucharczyk, Maciej Smuk, Krystyna Szymankiewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, ss. 135-162.
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie Żak, 1998.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE, Egzamin maturalny, cke.gov.pl/egzamin-maturalny/. Dostęp 27.03.2023.
Pater, Patrycja i Magdalena Zubel. „Wizerunek nauczyciela na przestrzeni lat”. Edukacja – Technika – Informatyka, nr 1, t. 27, 2019, ss. 42-47.
Pfeiffer, Waldemar. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros, 2001.
Pituła, Beata. „Refleksja nad wybranymi uwarunkowaniami marginalizacji roli współczesnego nauczyciela”. Chowanna, nr 1, 2012, ss. 223-233.
Potera, Agnieszka. „Korzyści i zagrożenia zdalnego nauczania z perspektywy studentów i nauczycieli akademickich wybranych krakowskich uczelni”. Kultura i Edukacja, nr 3(133), 2021, ss. 11-23.
Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl/slowniki/doskonalenie.html. Dostęp 5.07.2022.
Stunża, Grzegorz D. „Edukacja wersja beta: pokolenie Z i pokolenie Alfa a kompetencje uczestnictwa w kulturze”. Kultura Popularna, nr 4(50), 2017, ss. 86-94.
Szempruch, Jolanta. Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Impuls, 2013.
Szymankiewicz, Krystyna. Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – uczenie się – rozwój. Werset, 2017.
Świstak, Patrycja. „Edukacja wczesnoszkolna w trybie stacjonarnym i zdalnym a motywacja ucznia z perspektywy rodzica”. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, nr 1(17), t. 9, 2021, ss. 39-51.
Wiatrowski, Zygmunt. Podstawy pedagogiki pracy. WSP, 2000.
Wilczyńska, Weronika i Anna Michońska-Stadnik. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. AVALON, 2010.
Zawadzka, Elżbieta. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Impuls, 2004.
Zenderowska-Korpus, Grażyna. „Wczoraj i dziś doskonalenia nauczycieli języka niemieckiego w Polsce”. Neofilolog, nr 45/1, 2015, ss. 121-132.