Adamczyk, Monika, D. Aktywnie ku emeryturze. Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej Oddział w Lublinie, 2015.
Antoniou, Marc, Geshri Gunasekera, and Patrick C. M. Wong. “Foreign Language Training as Cognitive Therapy for Age-Related Cognitive Decline: A Hypothesis for Future Research.” Neuroscience Biobehavioral Reviews, vol. 37, 2013, 2689–98, doi.org/ 10.1016/j.neubiorev. 2013.09.004.
Bak, Thomas H. et al. “Does Bilingualism Influence Cognitive Aging?” Annals of Neurology, vol. 75, no. 6, 2014, pp. 959–63, https://doi.org/ 10.1002/ana.24158.
Bak, Thomas H., Madeleine Long, et al. “Novelty, Challenge, and Practice: The Impact of Intensive Language Learning on Attentional Functions.” Plos One, vol. 11, no. 4, 2016, pp. 1–11, doi.org/10.1371/journal.pone.0153485.
Czapiński, Józef. Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Csikszentmihalyi, Mihaly, and Jeanne Nakamura. “Positive Psychology: Where Did It Come from, Where Is It Going?” In M. K. Sheldon, T. B. Kashdan, and M. F. Steger (Eds.), Designing Positive Psychology: Taking Stock and Moving Forward, Oxford UP, 2011, pp. 3–8.
Fiema, Mariola. “Kształcenie językowe osób w wieku późnej dorosłości – proces standardowy czy wyzwanie.” Języki Obce w Szkole, vol. 4, 2016, pp. 24–31.
Gębal, Przemysław. Dydaktyka Języków Obcych – wprowadzenie. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Grotek, Monika, and Grażyna Kiliańska-Przybyło. “Rola czynników afektywnych w procesie nauki języka obcego przez osoby w wieku senioralnym.” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, vol. 3, 2012, pp. 111–26.
Grotek, Monika and Grażyna Kiliańska-Przybyło. “Społeczne aspekty uczenia się języków obcych w późnej dorosłości – doświadczenia uczestników lektoratów w UTW.” In M. Krystoň, M. Šerák, M. Szyszka, and Ł. Tomczyk (Eds.), Nowe Tendencje w edukacji osób starszych. T. III serii czesko-polsko-słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Sosnowcu, 2014, pp. 197–214.
GUS. Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce w 2018 roku. stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-w-polsce-w-2018-r-,10,2.html. Accessed 7 Aug. 2023.
Janowska, Iwona, and Mariola Fiema. “Analiza wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego w kontekście edukacji seniorów.” Neofilolog, no. 49/1, 2017, pp. 133–52.
Jaroszewska, Anna. “Kilka uwag na temat metodologii badań prowadzonych wśród osób w wieku senioralnym.” Neofilolog, no. 34, 2010, pp. 253–64, doi.org/10.14746/n.2010.34.22.
Jaroszewska, Anna. “Współczesne Determinanty Badań Glottodydaktycznych. O Perspektywach Rozwoju Glottogeragogiki.” Neofilolog, no. 37, 2011, pp. 87–100.
Jaroszewska, Anna. Nauczanie Języków Obcych Seniorów w Polsce. Impuls, 2013.
Kic-Drgas, Joanna. Fremdsprachenlernen im Seniorenalter. Entwicklung und Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien für Senioren. Verlag, 2013.
Klimczak-Pawlak, Agata, and Sylwia Kossakowska-Pisarek. “Language Learning Over 50 at the Open University in Poland: An Exploratory Study of Needs and Emotions.” Educational Gerontology, vol. 44, no. 4 (2018), pp. 255–64, doi.org/10.1080/03601277.2018.1454389.
Klimova, Blanka, and Marcel Pikhart. “Current Research on the Impact of Foreign Language Learning among Healthy Seniors on Their Cognitive Functions from a Positive Psychology Perspective—A Systematic Review.” Frontiers in psychology, vol. 11, 2020, pp. 1–8, doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00765.
Kolber, Magdalena. “Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji.” Przegląd pedagogiczny, no. 2, 2014, pp. 156–65.
Kossakowska-Pisarek, Sylwia. “Pedagogical Implications of Positive Psychology: Positive Emotions and Human Strengths in Vocabulary Strategy Training.” Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, edited by Danuta Gabrys-Barker and Dagmara Gałajda, Springer, 2016, pp. 93–114.
MacIntyre, Peter, and Tammy Gregersen. “Emotions That Facilitate Language Learning: The Positive-Broadening Power of The Imagination.” Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 2, no. 2, 2012, pp. 193–213, doi.org/10.14746/ssllt.2012.2.2.4.
MacIntyre, Peter, and Jean-Marc Dewaele. “The Two Faces of Janys? Anxiety and Enjoyment in the Foreign Language Classroom.” Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 4, no. 2, 2014, pp. 237–74, doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.5.
MacIntyre, Peter, and Sarah Mercer. “Introducing Positive Psychology to SLA.” Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 4, no. 2, 2014, pp. 153–72, doi.org/10.14746/ssllt. 2014.4.2.2.
MacIntyre, Peter, Tammy Gregersen, and Sarah Mercer. “Setting an Agenda for Positive Psychology in SLA: Theory, Practice, and Research.” The Modern Language Journal, vol. 103, no. 1, 2019, pp. 262–74, doi.org/10.1080/01434632.2023.2194869.
Michońska-Stadnik, Anna. “Psychologia pozytywna i jej rola w dydaktyce języków obcych.” Oblicza Komunikacji, vol. 12, 2020, pp. 275–84, doi.org/10.19195/2083-5345.12.19.
Oxford, Rebecca L. “Powerfully Positive: Searching for a Model of Language Learner Well-Being.” Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, edited by Danuta Gabryś-Barker and Dagmara Gałajda, Springer, 2016, pp. 21–38, doi.org/ 10.1007/978-3-319-32954-3.
Escuder-Mollon, Pilar, Roger Esteller-Curto, Luis Ochoa, and Massimo Bardus. “Impact on Senior Learners’ Quality of Life through Lifelong Learning.” Procedia Social and Behavioral Science, vol. 131, 2014, pp. 510–16, doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.157.
Pikhart, Marcel, and Blanka Klimova. “Maintaining and Supporting Seniors’ Well-being through Foreign Language Learning: Psycholinguistics of Second Language Acquisition in Older Age.” International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 17, no. 21, 2020, pp. 1–15, doi.org/10.3390/ijerph17218038.
Peterson, Christopher. A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford UP, 2006.
Rusk, Reuben, and Lea Waters. “A Psycho-Social System Approach to Well-Being: Empirically Deriving the Five Domains of Positive Functioning.” The Journal of Positive Psychology, vol. 10, no. 2, 2015, pp. 141–52, doi.org/10.1080/174397.
Seligman, Martin, and Mihaly Csikszentmihalyi. “Positive Psychology: An Introduction.” American Psychologist, vol. 55, 2000, pp. 5–14, doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5.
Seligman, Martin et al. “Positive Education: Positive Psychology and Classroom Interventions.” Oxford Review of Education, vol. 35, no. 3, 2009, pp. 293–311, doi.org/10.1080/03054980 902934563.
Seligman, Martin. Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being. New York: Atria Paperback, 2013.
Seligman, Martin, and Mihaly Csikszentmihalyi. “Positive Psychology: An Introduction.” Flow and the Foundations of Positive Psychology, edited by Mihaly Csikszentmihalyi, Springer, 2014, pp. 279–98.
Seligman, Martin. “PERMA and the Building Blocks of Well-Being.” Journal of Positive Psychology, vol. 13, 2018, pp. 333–35, doi.org/10.1080/17439760.2018.1437466.
Sin, Nancy L., and Sonya Lubomirsky. “Enhancing Well-being and Alleviating Depressive Symptoms with Positive Psychology Interventions: A Practice-Friendly Meta-Analysis.” Journal of Clinical Psychology, vol. 65, 2009, pp. 467–87, doi.org/10.1002/jclp.20593.
Słowik-Krogulec, Agata. “Developing Efficient Foreign Language Classroom Environment for Older Adult Learners.” Journal of Education Culture and Society, vol. 10, no. 2, 2019, pp. 189–200, https://doi.org/10.23817/bzspr.9-8.
Szukalski, Piotr. “Plany związane z przechodzeniem na emeryturę osób na przedpolu starości.” Ubezpieczenia społeczne. Teoria i praktyka, February 2009, pp. 10–15.
Trzebińska, Ewa. Psychologia Pozytywna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Woll, Bencie, and Wei, Li. Cognitive Benefits of Language Learning: Broadening Our Perspectives, The British Academy, 2019.
World Health Organization. Depression and other common mental disorders: global health estimates, iris.who.int/handle/10665/254610. Accessed 8 Aug. 2023.