Burzyńska, Anna. „Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy…”. O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002.
Czachur, Waldemar. „Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji”. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, nr 4, 2011, ss. 79-97.
Czerny, Zygmunt. „Ustrój nauczania języków obcych w polskiej szkole średniej”. Z problematyki nauczania języków obcych. Wybór artykułów z „Księgi pamiątkowej I Zjazdu Neofilologów (1929) i z „Neofilologa” (1930-1939), red. Antoni Prejbisz, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1962, ss. 212-226.
Dąbrowska, Anna. „Historia nauczania Niemców języka polskiego jako obcego”. Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte, nr specjalny, 2019/2020, ss. 59-70.
Dyboski, Roman. „Język angielski jako język światowy”. Neofilolog, z. 2, 1931, ss. 57-62.
Ficek, Ewa. Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
Góralczyk-Mowczan, Paula. „Jacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego”. PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. Olga Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 275-293.
Gudykunst, William, i Young Yun Kim. “Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową”. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. John Stuart, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, ss. 496-514.
Iwan, Krystyna. Nauczanie języków obcych nowożytnych w Polsce w latach 1919-1939. Koncepcje organizacyjno-programowe. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1972.
Mazur, Zygmunt. Sto lat Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Instytut Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
Miodunka, Władysław, redaktor. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne. Universitas, 2003.
Nocoń, Jolanta. Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2009.
Nowicka, Ewa, i Sławomir Łodziński. „Czy to jeszcze stereotyp? Wizerunek Anglika w społeczeństwie polskim – tradycja i nowa wiedza”. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, nr 1 (179), 2021, ss. 101-124.
Paczkowski, Andrzej. Prasa polska w latach 1918-1939. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Podhajecka, Mirosława. „“English Self-Taught”: Self-Study Guides for Polish Learners of English (1860-1945)”. Language in Cognition and Affect, red. Ewa Piechurska-Kuciel, Elżbieta Szymańska-Czaplak, Springer Berlin, Heidelberg, 2013, ss. 315-343.
Risager, Karen. Representations of the World in Language Textbooks. Multilingual Matters, 2018.
Rypel, Agnieszka. Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918–2010. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, 2013.
Sharp, Felicitas. “Getting to Know the Other: Representation of ‘the English’ in German Cultural Readers of the 1920s”. The History of Language Learning and Teaching, volume III Across Cultures, eds. Nicola McLelland, Richard Smith, Legenda, 2018, ss. 74-84
Wojtak, Maria. Gatunki prasowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
Wojtak, Maria. „Osobliwość genologiczna – editorial”. Stil, nr 4, 2005, ss. 113-122.
Wojtak, Maria. Wprowadzenie do genologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019
Woźniak, Ewa. Przełomowe dwudziestolecie. Lata 1918-1939 w dziejach języka polskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Zarzycka, Grażyna. „Etnocentryzm, polonocentryzm, wielokulturowość, wielogłosowość... – opis orientacji obecnych w nauczaniu języków obcych”. Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. Jan Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000, ss. 69-81.