Ciesielski, Rafał. „Muzyka w ‘Muzyce’ – o tożsamości sztuki w edukacji estetycznej”. Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, red. Lidia Kataryńczuk-Mania i Juliusz Karcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2002, s. 137-151.
Ciesielski, Rafał. „Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji, czyli o ‘ucieczce od muzyki’ (rekonesans podręcznikowy)”. Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, Musica Iagellonica, 2003, ss. 66-78.
Ciesielski Rafał. „Muzyka jako sztuka w perspektywie komunikacji – konteksty i uwarunkowania”. Funkcje i modele komunikacji społecznej w edukacji a kompetencje nauczyciela, red. Kazimierz Czerwiński, Wojciech J. Maliszewski, Adam Marszałek, 2009, ss, 155-167.
Ciesielski Rafał. „Uczeń – kandydat na studia – student – absolwent edukacji muzycznej: postacie w labiryncie wartości (szkic do profilu aksjologicznego)”. Wartości w muzyce. Wartości kształcące i kształtowane u studentów w toku edukacji szkoły wyższej, t. 2, red. Jadwiga Uchyła-Zroski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009, ss. 24-33.
Ciesielski, Rafał. „Gimnazjalne podręczniki do muzyki”. Wychowanie Muzyczne, nr 1, 2011/1, ss. 42-56.
Ciesielski Rafał. „Gimnazjalne podręczniki do muzyki”. Wychowanie Muzyczne, nr 2, 2011, ss. 53-59.
Ciesielski Rafał. „Gimnazjalne podręczniki do muzyki”. Wychowanie Muzyczne, nr 3, 2011, ss. 51-64.
Ciesielski, Rafał. „‘Odpowiednie dać muzyce słowo’. Komentowanie muzyki w mediach (rekonesans)”. Media jako przestrzenie muzyki, red. Magdalena Parus i Artur Trudzik, Katedra. Wydawnictwo Naukowe, 2016, ss. 107-132.
Ciesielski, Rafał. „Co (dziś) jest przedmiotem i celem powszechnej edukacji muzycznej?”. Edukacja muzyczna w świecie zagrożonych wartości, t. 2, red. Małgorzata Szymańska, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu,: 2020, ss. 79-100.
Ciesielski, Rafał. Muzykologia w roli eksperta. Wobec powszechnej edukacji muzycznej. Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, 2023 [w druku].
Dahlhaus, Carl. Muzyka trywialna a sąd estetyczny, w: tegoż, Idea muzyki absolutnej i inne studia. Tłum. Antoni Buchner. Biblioteka Res Facta t. 5. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988, ss. 442-462.
Dahlhaus, Carl, i Heinz Heinrich Eggebrecht. Co to jest muzyka?. Tłum. Dorota Lachowska. Biblioteka Myśli Współczesnej. Państwowy Instytut Wydawniczy, 1992.
Kamińska Barbara. „Miejsce muzyki w życiu młodzieży”. Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego, red. Maria Manturzewska, AMFC, 1999, ss. 63-84.
Kołodziejski, Maciej. „Niezwykła edukacja w zwykłej szkole”. Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, red. Małgorzata Suświłło, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego, 2006, as. 254-264.
Maleszyńska, Joanna. Apologia piosenki. Studium z historii gatunku. Wydawnictwo UAM w Poznaniu, 2013.
Manturzewska, Maria. „Jaka jest nasza młodzież?”. Bliżej muzyki, red. Andrzej Białkowski i Barbara Smoleńska-Zielińska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2002, ss. 219-231.
Nowak, Barbara. „Kompetencje muzyczne nauczycieli edukacji elementarnej”. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów estetycznych, red. Violetta Przerembska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004, ss. 7-11.
Oleszkowicz, Jan. Gra muzyka! Podręcznik do muzyki dla gimnazjum. Nowa Era, 2010.
Panek, Wacław. Świat muzyki. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2009
Piątek, Paweł. Muzyka. Gimnazjum I-III. Program nauczania. Wydawnictwo Arka, 2000.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej dla szkoły podstawowej z 14 II 2017 r. (Dz. U. poz. 356).
Podstawa programowa, Rozporządzenie MEN z 30 I 2018 w sprawie podstaw programowych kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego (Dz.U. poz. 467).
Program szkoły podstawowej. Muzyka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985.
Program liceum ogólnokształcącego i technikum. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985.
Program nauczania początkowego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.
Rykowska, Małgorzata, i Zbigniew Nikodem Szałko. Muzyka dla szkół ponadpodstawowych. Operon, 2019 (2020).
Stoczkowski, Wiktor. „Poszerzenie pola etnologii. Od pseudonauki do nauki, czyli jak przekształcić zjawiska Kultury w zjawiska kulturowe”. Francuska antropologia kulturowa wobec problemów współczesnego świata, red. Agnieszka Chwieduk i Adam Pomieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008, s.76-85.
Suświłło, Małgorzata. Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2001.
Tomaszewska, Maria. Muzyka, Klasa VI, Podręcznik. Nowa Era, 2001
Twardowska, Alicja, i Ilona Pisarkiewicz. Program nauczania. Muzyka. Szkoła podstawowa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.