Adamowicz, Elza. Surrealist collage in text and image: dissecting exquisite corpse. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Aragon, Louis. Wieśniak paryski. Przeł. Artur Międzyrzecki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Bauduin, Tessel M. „Paolo Uccello in French Surrealism: Doubling Antonin Artaud”. RIHA Journal (2023), Article 0296. https://doi.org/10.11588/riha.2023.1.92215.
Bélanger, Anne. Bomarzo ou les incertitudes de la lecture. Figure de la ‘meraviglia’ dans un jardin maniériste du XVIe siècle. Paris: H. Champion, 2008.
Bird, Daniel. „Diabelskie gry. Surrealizm w polskim kinie emigracyjnym”. W: Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. Kamila Wielebska i Kuba Mikurda, 76-97. Kraków–Warszawa: korporacja ha!art, 2010.
Breton, André. Art magique, [1957]. W: André Breton. Oeuvre complètes. T. 4, red. Marguerite Bonnet, 47-289. Paris: Gallimard, 2008.
Breton, André. Manifeste du surréalisme [1924]. W: André Breton. Manifestes du surréalismes. Paris: Gallimard, 1990.
Carruthers, Mary. The Craft of Thought: Meditation, Rhetoric, and the Making of Images, 400-1200. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Castleman, Riva. A Century of Artists Books. New York: The Museum of Modern Art, 1994.
„Gdzie czekają niespodzianki… Ze Zbigniewem Makowskim rozmawia Krystyna Nastulanka”, Polityka nr 51 (23.12.1978), 6.
Fabiani Giannetto, Raffaella. „‘Not before either known or dreamt of’: The ‘Hypnerotomachia Poliphili’ and the craft of Wonder”. Word & Image 31, z. 2 (2015): 112-118.
Fermor, Sharon. Piero Di Cosimo: Fiction, Invention and Fantasia. London: Reaktion Books, 1993.
Foucault, Anne. Histoire du surréalisme ignoré (1945-1969). Du Déshonneur des poètes au «surréalisme éternel». Paris: Hermann, 2022.
Garin, Eugenio. Medioevo e Rinascimento. Studi e Ricerche. Rome: Editori Laterza, 1993.
„Gdzie czekają niespodzianki… Ze Zbigniewem Makowskim rozmawia Krystyna Nastulanka”, Polityka nr 51 (23.12.1978), 5-6.
Hubert, Renée Riese. Surrealism and the Book. Berkley and Los Angeles: University of California Press, 1988.
Hunt, John Dixon. „The plot of ‘Hypnerotomachia Poliphili’ and its afterlives”. Word & Image 31, z. 2 (2015): 129-139.
Janicka, Krystyna. Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969.
Jarecka, Dorota. „Artysta na ruinach. Sztuka polska lat 40 i surrealistyczne konotacje”. Miejsce 2 (2016): 5-28.
Klimkiewicz, Anna. ‘Hypnerotomachia Poliphili’ Francesca Colonny. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2015.
Klimkiewicz, Anna. „Wokół sekretów ‘Hypnerotomachii Poliphili’”. W: En quête de sens. Études dédiées à Marcela Świątkowska. W poszukiwaniu znaczeń. Studia dedykowane Marceli Świątkowskiej, red. Joanna Górnikiewicz, Halina Grzmil-Tylutki, Iwona Piechnik, 286-293. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010.
Kristeller, Paul Oskar. Eight Philosophers of the Italian Renaissance. Stanford: Stanford University Press, 1964.
Kuczyńska, Agnieszka. „Książka surrealistyczna w Polsce: Zbigniew Makowski, Erna Rosenstein”. W: Surrealizm. Inne mity, red. Sylwia Bryczko, 74-97. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2024. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 10 maja – 11 sierpnia 2024.
Machnicka, Zofia. „Poszerzenie pola widzenia. Ruch Phases a polska scena artystyczna (1954-1967)”. W: Surrealizm. Inne mity, red. Sylwia Bryczko, 98-128. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2024. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 10 maja – 11 sierpnia 2024.
Majewski, Piotr. La vague polonaise. Migracje artystów i wędrówki dzieł sztuki nad Sekwanę w czasach żelaznej kurtyny (lata 1955-1969). Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2020.
Makowski, Zbigniew. „Autobiografie”. W: Zbigniew Makowski, opr. Mariusz Hermansdorfer, 14-60. Wrocław–Łódź: Muzeum Narodowe Wrocław–Biuro Wystaw Artystycznych, 1978. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Marchiori, Giuseppe. Artisti polacchi d’oggi. Campobasso: Nocera Editore, 1967.
Patrizi, Francesco. Della poetica [1586], red. Danilo Aguzzi Barbagli, 3 vols. Florence: Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento, 1969-71.
Prechtl, Peter. Leksykon pojęć filozofii analitycznej. Przeł. Józef W. Bremer SJ. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2009.
Priki, Efthymia. „Crossing the Text/Image Boundary: The French Adaptations of ‘Hypnerotomachia Poliphili’”. Journal of the Early Book Society 15 (2012): 337-355.
Purnell, Fred Jr., „Jacopo Mazzoni and Galileo”. Physis 3 (1972): 273-294.
Purnell, Fred. „Francesco Patrizi”. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition), red. Edward N. Zalta. Dostęp: 12.12.2024. https://plato.stanford.edu/archives/spr 2017/entries/patrizi/.
Scarpati, Claudio. „1585-1587: Tasso, Patrizi e Mazzoni”. Aevum 76, z. 3 (2002): 761-773.
Szafrańska, Małgorzata. „Ogrody Poliphila. Wczesny ogród renesansowy w świetle ‘Hypnerotomachii Poliphili’”. Biuletyn Historii Sztuki 54, nr 1 (1992): 1-26.
Tatarkiewicz, Władysław. Historia estetyki. T. 3: Estetyka nowożytna. Warszawa: Arkady, 1991.
Wallis, Mieczysław. „O tytułach dzieł sztuki”. Rocznik Historii Sztuki 10 (1974): 7-25.
Wąski Dunaj nr 5. Ze Zbigniewem Makowskim rozmawiają Agnieszka Kuczyńska i Krzysztof Cichoń. Łódź: Atlas Sztuki, 2008.
Weinberg, Bernard. A History of Literary Criticism in the Italian Renaissance, 2 vols. Chicago: The University of Chicago Press, 1961.