Ames, Roger T., and Henry Rosemont Jr. 1998. The Analects of Confucius: A Philosophical Translation. New York: Ballantine Books.
Eliade, Mircea. 1996. Sacrum i profanum. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Emmerich, Nathan. 2016. “Ethos, Eidos, Habitus: A Social Theoretical Contribution to Morality and Ethics.” In Dual-Process Theories in Moral Psychology, edited by Cordula Brand, 271–95. Wiesbaden: Springer VS.
Geertz, Clifford. 1957 “Ethos, World-View and the Analysis of Sacred Symbols.” The Antioch Review 17 (4): 421–37.
Hałas, Elżbieta. 2023. Etos altruizmu i jego odmiany. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kotarbiński, Tadeusz. 1937. “O tak zwanej miłości bliźniego.” Przegląd Społeczny, no. 10–11, 222–28.
Kotarbiński, Tadeusz. 1970. Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kotarbiński, Tadeusz. 1987. Pisma etyczne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Łagowska, Barbara. 1992. “Koncepcja ‘opiekuna spolegliwego’ w systemie etycznym Tadeusza Kotarbińskiego.” Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne, no. 6, 45–57.
Lai, Karyn. 2006 “Li in the Analects: Training in Moral Competence and the Question of Flexibility.” Philosophy East and West 56 (1): 69–83. https://doi.org/10.1353/pew.2006.0001.
Lai, Karyn. 2018. “Learning to Be Reliable: Confucius’ Analects.” In Cultivating a Good Life in Early Chinese and Ancient Greek Philosophy: Perspectives and Reverberations, edited by Kim Hyun-Jin, Karyn Lai, and Rick Benitez, 194–207. New York: Bloomsbury Publishing.
Łobocki, Mirosław. 2004. Altruizm a wychowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Mattice, Sarah. 2013. “Artistry as Methodology: Aesthetic Experience and Chinese Philosophy.” Philosophy Compass 8 (3): 199–209. https://doi.org/10.1111/PHC3.12014.
Matuchniak-Krasuska, Anna. 2015. “Koncepcja habitusu u Pierre’a Bourdieu.” Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 31 (4): 77–111.
Miller, Danuta. 2006. “O poglądach religijnych Tadeusza Kotarbińskiego.” Przeglad Filozoficzny – Nowa Seria 57 (1): 133–37.
Ni, Peimin. 2017. Understanding the Analects of Confucius: A New Translation of Lunyu with Annotations. New York: State University of New York Press.
Otto, Rudolf. 1993. Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych. Translated by Bogdan Kupis. Thesaurus Press: Wrocław.
Pejda, Katarzyna. 2015. “Junzi 君子 jako wzór osobowy przedstawiony w Analektach i etos z tym wzorem związany.” Roczniki Humanistyczne 63 (9): 97–114. https://doi.org/10.18290/rh.2015.63.9-7.
Pejda, Katarzyna. 2020. “Constructing a Moral Person in the Analects 論語 and Mengzi 孟子.” Roczniki Humanistyczne 68 (9): 101–17. https://doi.org/10.18290/rh20689-5.
Puett, Michael. 2015. “Constructions of Reality: Metaphysics in the Ritual Traditions of Classical China”. In Chinese Metaphysics and Its Problems, edited by Chenyang Li and Franklin Perkins, 120–29. Cambridge: Cambridge University Press.
Sztandar-Sztanderska, Karolina. 2010. Teoria praktyki i praktyka teorii. Wstęp do socjologii Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Szutta, Natasza. 2017. Czy istnieje coś, co zwiemy moralnym charakterem i cnotą? Dyskusja z sytuacjonistyczną krytyką etyki cnót. Studia z Teorii Etyki 2. Lublin: Wydawnictwo Academicon.