Bensimon, Moshe. “Integration of Trauma in Music Therapy: A Qualitative Study”. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy 14, no. 3 (2022): 367-376. https://doi.org/10.1037/tra0001032.
Buchner, Antoni. “Laks’s Huit chants populaires juifs”. 2014. eda-records.com/177-1-CD-Details.html?cd_id=91.
Buchner, Antoni. “Szymon Laks: III Kwartet smyczkowy”. Muzykalia VI/Judaica 1, 2008. http://demusica.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/buchner_muzykalia_6_judaica1.pdf.
Caruth, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1996.
Caruth, Cathy, and Katarzyna Bojarska. “Teoria traumy jako siła lektury. Cathy Caruth w rozmowie z Katarzyną Bojarską”. Translated by Katarzyna Bojarska. Teksty Drugie, no. 6 (2010): 125-136.
Cizmic, Maria. Performing Pain: Music and Trauma in Eastern Europe. New York: Oxford University Press, 2012.
Duchen, Jessica, and Philippe Graffin. “‘Love triumphant?”. The Strad (January 2005): 44-47.
Greene, Roberta R., and Sandra A. Graham. “Role of Resilience Among Nazi Holocaust Survivors. A Strength-Based Paradigm for Understanding Survivorship”. Family & Community Health 32, no. 1S (2009): S75-S82. https://doi.org/10.1097/01.FCH.0000342842.51348.83.
Greene, Roberta R., Shira Hantman, Adi Sharabi, and Harriet Cohen. “Holocaust Survivors. Three Waves of Resilience Research”. Journal of Evidence-Based Social Work 9, no. 5 (2012): 481-497. https://doi.org/10.1080/10911359.2011.566797.
Hartman, Geoffrey H. “On Traumatic Knowledge and Literary Studies”. New Literary History 26, no. 3 (1995): 537-563.
Kaczyński, Tadeusz. “Rozmowa z Szymonem Laksem”. Ruch Muzyczny, no. 21 (1964): 15-16.
van der Kolk, Bessel. The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma. New York: Penguin Group, 2014.
Kuczyńska, Alicja. “Oczy pamięci”. In Pamięć Shoah: kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, 2nd ed., edited by T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska, 687-694. Łódź: Officyna, 2011.
LaCapra, Dominick. Writing History, Writing Trauma, Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, 2001.
Laks, André. “O moim ojcu Szymonie Laksie i jego książce ‘Gry oświęcimskie’”, Muzykalia VI/ Judaica 1 (2008): 1-9.
Laks, Szymon. Gry oświęcimskie. Oświęcim: Państwowe Muzeum Oświęcim-Brzezinka, 1998.
Luckhurst, Roger. The Trauma Question. London–New York: Routledge, 2008.
McCoy, Molly J. “Szymon Laks – 3 pieśni do wierszy Juliana Tuwima (Przymierze, Staruszkowie, Erratum).” In Muzyka źle obecna, vol. 1, edited by K. Tarnawska-Kaczorowska, 357-380. Warszawa: Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, 1989.
Meyer, Leonard B. Style and Music. Theory, History and Ideology. Chicago–London: The University of Chicago Press, 1996.
Poniatowska, Irena. “Laks – Szymulska. Przyczynek do dziejów przyjaźni artystycznej.” Ruch Muzyczny, no. 9 (1985): 3-4.
Prokop-Janiec, Eugenia. “Żyd – Polak – artysta. O budowaniu tożsamości po Zagładzie”. Teksty Drugie 66, no. 1 (2001): 120-134.
Richardson, Glenn. “The Metatheory of Resilience and Resiliency”, Journal of Clinical Psychology 58, vol. 3 (2002), 307-321.
Rogers, Jillian C. Resonant Recoveries: French Music and Trauma Between the World Wars. New York: Oxford University Press, 2021.
Scarry, Elaine. The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. New York: Oxford University Press, 1987.
Schönfelder, Christa. Wounds and Words. Childhood and Family Trauma in Romantic and Postmodern Fiction. Bielefeld: transcript Verlag, 2013.
Smyth, Marie. “Culture and Society. The Role of Creativity in Healing and Recovering One’s Power after Victimisation”. In Music, Music Therapy and Trauma: International Perspectives, edited by J. Sutton, 57-82. London: Jessica Kingsley Publishers, 2002.
Suchowiejko, Renata. Paris, capitale musicale polonaise dans l’entre-deux-guerres: Artistes – événements – contextes. Translated by Alexandre Dayet, linguistically and musicologically revised by Sylvie Douche. Ad Parnassum Studies 14. Bologna: Ut Orpheus Edizioni, 2023.
Szymulska, Halina. [untitled]. In Muzyka źle obecna, vol. 2, edited by K. Tarnawska-Kaczorowska, 98-112. Warszawa: Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, 1989.
Tanaka, Mariko Hori, Yoshiki Tajiri, and Michiko Tsushima, eds. Samuel Beckett and Trauma. Manchester: Manchester University Press, 2018.
Tomaszewski, Mieczysław. “Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych,” Teoria Muzyki, no. 1 (2012): 7-50.
Wang, Crystal C., Mariel Emrich, Hal Rives, Annell Ovalles, Drew Wright, Katarzyna Wyka, and JoAnn Difede. “Music Interventions for Posttraumatic Stress Disorder: A Systematic Review”. Journal of Mood & Anxiety Disorders 6 (2024). Available online, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2950004424000075. https://doi.org/10.1016/j.xjmad.2024.100053.
Wlodarski, Amy Lynn. Musical Witness and Holocaust Representation. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
Zuk, Patrick. “Mourning the Revolution. Nikolay Myaskovsky’s Sixth Symphony”. In Twórczość kompozytorów słowiańskich I połowy XX wieku. Zagadnienia wybrane, edited by K. Krzymowska-Szacoń, 169-185. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2017.