Published : 2024-12-27

Musical Metaphors and Epistemes: The Case of the Classical Style in the Austria of the Empress Maria Teresa

Abstract

Artykuł został poświęcony zagadnieniom teoretycznym, muzyce XVIII wieku oraz bieżącemu życiu muzycznemu, jako elementom kluczowym dla powstawania znaczeń muzycznych na różnych poziomach dzieła muzycznego i jego interpretacji. Autor wychodzi od uwag odnoszących się do obecności metafor w muzyce oraz roli, jaką odgrywa ona w wyrażaniu znaczeń, aby w kolejnej części artykułu odnieść się do epistemologii i podkreślić jej znaczenie w kontekście rozumienia muzyki. Ta centralna, teoretyczna część rozważań prowadzi do semiotyki muzycznej i semiotyki egzystencjalnej, wzbogaconej o nowe definicje dotyczące sig-zemiczności (kompozycja) i sig-epik-zemiczności (style muzyczne). Znalazły się tu ponadto ustalenia dotyczące formy muzycznej oraz odniesienia do poświęconych stylowi klasycznemu publikacji Charlesa Rosena, a także rozważania na temat jedności dzieła muzycznego (z uwzględnieniem roli tonacji), zakończone stwierdzeniem, że najistotniejszym wymiarem twórczości muzycznej jest kreowanie ekspresji dramatycznej.

Keywords:

metaphor in music, musical episteme, musical meaning, classical style, existential semiotics



Details

References

Statistics

Authors

Download files

pdf

Altmetric indicators


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© The Learned Society of the John Paul II Catholic University of Lublin & The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities


Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)