Adryjanek A., Jak pracować z uczniami z dysleksją. Wskazówki metodyczne, w: M. Bogdanowicz, A. Adryjanek (red.), Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia: Operon 2004.
Adryjanek A., Jak rozumieć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej? Leksykon pojęć, w: M. Bogdanowicz, A. Adryjanek (red.), Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia: Operon 2004.
Bańka A., Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Poznań: Gemini 1999.
Berne E., Dzień dobry i co dalej? Jak zmienić swój scenariusz życiowy, aby być szczęśliwym, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2007.
Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001.
Bourdieu P., Pesseron J., Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa: PWN 2006.
Brejnak B., Poradnie wychowawczo-zawodowe (psychologiczno-pedagogiczne), w: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa: Fundacja Innowacja 1997.
Ciczkowski W., Pomoc społeczna, w: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Żak 1999.
Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego 1995.
Czerepaniak-Walczak M., Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, Gdańsk: GWP 2008.
Falkiewicz-Szult M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków: Impuls 2006.
Ferreia M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, Warszawa: WSP 2014.
Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot: GWP 2011.
Granosik M., Mówię, jak jest, robią co mi każą – o interpretacyjnym rozdarciu pracownika socjalnego, w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Spraw Publicznych 2012.
Gretkowski A., Poradnictwo Psychologiczno-Pastoralne w szpitalach, klinikach i domach pomocy społecznej, „Miesięcznik Pasterski Płocki” 1998, nr 3, s. 318-327.
Hall E., Bezgłośny język, Warszawa: PIW 1987.
Hałas E., Symbole w interakcji, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: WSiP 1995.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: PWN 2006.
Kowalczyk D., Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w: J. Brągiel, S. Badora (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2005, s. 164-177.
Kwieciński Z., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, w: Z. Kwieciński (red.), Socjopatologia edukacji, Olecko: Trans Humana 1995.
Marynowicz-Hetka E., Instytucja społeczna, w: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Żak 1999.
Marynowicz-Hetka E., Tworzenie i przekształcanie instytucji społecznych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1998, nr 9.
Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń: Wydawnictwo UMK 1993.
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Poznań–Toruń: Edytor 1996.
Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław: DSW 2006.
Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Poznań: Zysk i S-ka 2000.
Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków: Impuls 2002.
Pankowska D., Badanie ukrytego programu szkoły w pracy nauczyciela – refleksyjnego praktyka, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2006, nr 2.
Sandrin L., Jak się nie wypalić pomagając innym. Sposoby przezwyciężania zespołu wypalenia zawodowego, Kielce: Jedność 2006.
Siarkiewicz E., Różne oblicza niejednoznaczności poradnictwa, w: E. Siarkiewicz (red.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski 2004.
Siarkiewicz E., Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski 2010.
Siarkiewicz E., Tekst i kontekst przestrzeni poradni, „Dyskursy Młodych Andragogów” 3 (2002).
Skałbania B., Instytucjonalne poradnictwo pedagogiczne okresu przemian. Kontynuacja i zmiany, Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej 2012.
Skałbania B., Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w środowisku lokalnym. Analiza poradniczej praktyki, Warszawa: WSP 2015.
Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej” 52 (2011), nr 4.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak 2012.
Zybertowicz W., Przemoc i poznanie. Studium z nie klasycznej socjologii wiedzy, Toruń: Wydawnictwo UMK 1995
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji, Kraków: Impuls 2002.