Data publikacji : 2023-12-28

Feminizacja, ale jaka? Rola kobiet w branży public relations w Polsce na podstawie badań ilościowych

Abstrakt

Artykuł – oprócz kwerendy literatury w kontekście aktualnej sytuacji kobiet na rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniu branży PR – obejmuje zagadnienia badawcze dotyczące struktury płci w branży public relations w Polsce wraz z analizą czynników warunkujących sytuację wyjściową. Jednostką analizy są dane demograficzno-zawodowe 1789 specjalistów ds. PR, które zostały zagregowane i poddane analizie statystycznej. Dane pochodzą z kilku projektów badawczych realizowanych przez autorów w latach 2017-2023. Kobiety stanowią w nich blisko 2/3 badanych, czyli jest to dominująca płeć, jeśli chodzi o zatrudnienie w branży PR. Dlatego w ujęciu ogólnej struktury zatrudnienia mamy do czynienia ze zjawiskiem feminizacji branżowej. Jednakże wysoki poziom sfeminizowania nie przekłada się na strukturę zarządczą. W tym wymiarze kobiety odgrywają już znacznie mniejsza rolę niż mężczyźni (22% względem 33%). To z kolei rodzi pytania o obowiązujące zasady równości płci, różnorodności i integracji, a także jest przyczynkiem do analizy poziomu doświadczenia środowiska zawodowego PR. W artykule opracowany został model mediacyjny, za pomocą którego autorzy starali się wyjaśnić zależności pomiędzy zajmowanym stanowiskiem, doświadczeniem zawodowym i płcią.

Słowa kluczowe:

feminizacja, płeć, gender gap, szklany sufit, branża public relations, analiza statystyczna, zarządzanie różnorodnością



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)