Bandura A. (2020), Teoria społecznego uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bartkowicz Z. (2001), Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: AWH Antoni Dudek.
Bartkowicz Z. (2013), Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Borecka-Biernat D. (2006a), Rodzinne uwarunkowania zadaniowej i obronnej strategii radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych, Polskie Forum Psychologiczne, nr 2, s. 271-286.
Borecka-Biernat D. (2006b), Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Borecka-Biernat D. (2014), Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście modelującego wpływu rodziców, Chowanna, nr 1, s. 45-70.
Brzeziński J. (2016), Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Folkman S. i Moskowitz J.T. (2004), Coping: Pitfalls and Promise, Annual Review of Psychology, nr 55, s. 745-774. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456
Goffman E. (2011), Instytucje totalne, tłum. O. Waśkiewicz, J. Łaszcz, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Heszen-Celińska I. i Sęk H. (2020), Psychologia zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hirchstein M.K., Frey K.S. i Guzzo B.A. (2000), Second Step: Preventing Aggression by Promoting Social Competence, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, nr 2, s. 102-113. https://doi.org/10.1177/106342660000800206
Irshad E. i Atta M. (2013), Social Competence as Predictor of Bullying Among Children and Adolescents, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, nr 1, s. 35-42.
Juczyński Z. i Ogińska-Bulik N. (2012), Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystw Psychologicznego.
Karłyk-Ćwik A. (2017), Klimat społeczny Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych – diagnoza i perspektywy rozwoju, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 28, s. 192-208. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.17.064.8139
Kudlak G. (2016), Kompetencje społeczne nieletnich przestępców, [w:] G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Warszawa: Difin, s. 153-165.
Kupiec H. (2012), Rozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej, Resocjalizacja Polska, nr 3, s. 383-398.
Kupiec H. (2013a), Empatia i kompetencje społeczne młodzieży niedostosowanej społecznie – wyniki badań empirycznych, [w:] M. Bargel, E. Janigova, E. Jarosz i M. Jůzl (red.), Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, Brno: Institut Mezioborových Studii, s. 329-346.
Kupiec H. (2013b), Zmiany na poziomie kompetencji społecznych jako wskaźnik (nie)efektywności resocjalizacji nieletnich, Opuscula Sociologica, nr 2, s. 97-109.
Kupiec H. (2018), Ewaluacja programu rozwijania kompetencji komunikacyjnych w resocjalizacji nieletnich, Resocjalizacja Polska, nr 15, s. 175-189. https://doi.org/10.22432/pjsr.2018.15.11
Kupiec H. i Zięciak M. (2024), Kompetencje społeczne nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Probacja, nr 1, s. 55-78. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.4140
Larsson B. i Frisk M. (1999), Social Competence and Emotional/Behaviour Problems in 6-16 Year-Old Swedish School Children, European Child & Adolescent Psychiatry, nr 1, s. 24-33. https://doi.org/10.1007/s007870050080
Maslow A. (2014), Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matczak A. (2001), Temperament a kompetencje społeczne, [w:] W. Ciarkowska i A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania, s. 53-69.
Mielczarek M. (2019), Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa, Szkoła – Zawód – Praca, nr 18, s. 274-292.
Mirski A. (2011), Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych (KRSST), Kraków: Krakowska Towarzystwo Edukacyjne–Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Nowak S. (2007), Metodologia badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oleś P.K. (2009), Wprowadzenie do psychologii osobowości, T. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pilch T. i Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Plano Clark V.L. i Badiee M. (2010), Research Questions in Mixed Methods Research, [w:] A. Tashakkori i C. Teddlie (red.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research, London: SAGE Publications, s. 275-304.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Skuza A. (2012), Klimat społeczny polskiego zakładu poprawczego (pedagogiczna analiza czynników kreujących), Resocjalizacja Polska, nr 3, s. 361-382.
Skuza A. (2018), „Outdoor education” w procesie kształtowania kompetencji społecznych młodzieży nieprzystosowanej społecznie, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A: Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, nr 12(2), s. 367-390.
Staniaszek M. (2018), Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce, Studia Paedagogica Ignatiana, nr 1, s. 175-197.
Stepp D., Pardini D.A., Loeber R. i Morris N.A. (2011), The Relation Between Adolescent Social Competence and Young Adult Delinquency and Educational Attaintment Among At-Risk Youth: The Mediating Role of Peer Delinquency, The Canadian Journal of Psychiatry, nr 8, s. 457-465. https://doi.org/10.1177/070674371105600803
Sztumski J. (2005), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Tamres L.K., Janicki D. i Helgeson V.S. (2002), Sex Differences in Coping Behavior: A Meta-Analytic Review and an Examination of Relative Coping, Personality and Social Psychology Review, nr 1, s. 2–30. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0601_1
Urbaniak-Zając D. i Piekarski J. (2022), Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wątroba J. (2025), Planowanie i analiza eksperymentów a techniki data mining w badaniach empirycznych. Przykłady analizy w Statistica. https://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/naukowe5.pdf [dostęp: 26.01.2025].
Wojnarska A. (2011), Znaczenie inteligencji emocjonalnej w procesie komunikacji społecznej nieletnich, [w:] A. Kieszkowska (red.), Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 495-515.
Wojnarska A. (2013), Kompetencje komunikacyjne nieletnich, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.