Andersen, P.A. (2015). In different dimensions: Nonverbal communication and culture. In L.A. Samovar, R.E. Porter, E.R. McDaniel, & C.S. Roy (Eds.). Intercultural Communication. A Reader (14 ed., pp. 229–242). CENGAGE Learning.
Anderson, E. (1990). Streetwise: Race, Class and Change in an Urban Community. The University of Chicago Press.
Argyle, M. (1997). Non-verbal communication in human social interaction. In R.A. Hinde (Ed.). Non-verbal communication (pp. 243–269). Cambridge University Press.
Argyle, M. (2001). Psychologia stosunków międzyludzkich [The psychology of interpersonal behaviour]. Trans. W. Domachowski. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Austin, J.L. (1993). Jak działać słowami [How to act with words]. In Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne [Speaking and knowing. Philosophical treatises and lectures]. Trans. B. Chwedończuk (pp. 550–708). PWN.
Campbell, H.A., & Sheldon, Z. (2021). Religious responses to social distancing revealed through memes during the COVID-19 pandemic. Religions, 12(9), Article 787. https://doi.org/10.3390/rel12090787.
Chłopicki, W. (2002). Humor w komunikacji językowej [Humour in verbal communication]. In G. Szpila (Ed.). Zbiór referatów z konferencji „Język trzeciego tysiąclecia II.” Vol. 1. Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie [Papers presented at the conference “Language of the Third Millennium”. Vol. 1. The new faces of communication in contemporary Polish] (pp. 23–32). Tertium.
Collins, R. (2004). Interaction ritual chains. Princeton University Press.
Collins, R. (2020). Social distancing as a critical test of the micro-sociology of solidarity. American Journal of Cultural Sociology, 8, 477–497.
Cristani, M., Del Bue, A., Murino, V., Setti, F., & Vinciarelli, A. (2020). The visual social distancing problem. IEEE Access, 8, 126876–126886. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3008370.
Danesi, M. (2020, June). Proxemics. In K. Brown (Ed.). Encyclopedia of Language & Linguistics (2nd ed., pp. 241–243). Oxford.
Deopa, N., & Fortunato, P. (2020, June). Coronagraben. Culture and social distancing in times of COVID-19 [Research paper no. 49]. UNCTAD.
Dheer, R.J.S., Egri, C.P., & Treviño, L.J. (2021). A cross-cultural exploratory analysis of pandemic growth: The case of COVID-19. Journal of International Business Studies, 52, 1871–1892. https://doi.org/10.1057/s41267-021-00460-z.
Eaves, M.H., & Leathers, D. (2018). Successful nonverbal communication. Principles and applications (5th ed.). Routledge.
Fallach, D. (2020). Pastisz znaków towarowych wykorzystywanych w modzie w kontekście pandemii [A pastiche of trademarks used in fashion in the context of a pandemic]. In M. Jankowska & M. Pawełczyk (Eds.). Moda i design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej [Fashion and design in a COVID-19 world. Coronacrisis contribution to legal, technological and sociological reflection] (Part 2, pp. 358–366). Uniwersytet Śląski.
Głażewska, E., & Karwatowska, M. (2021). Maska w „czasach zarazy”. Covidowe wizerunki masek – typologie i funkcje [The mask in the “times of plague”. COVID images of masks: Typologies and functions]. Wydawnictwo UMCS.
Głażewska, E., & Karwatowska, M. (2023). Humor w „czasach zarazy” [Humour in the “times of plague”]. Wydawnictwo UMCS.
Głażewska, E., & Kusio, U. (2012). Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień [Nonverbal communication. Gender and culture. A selection of issues]. Wydawnictwo UMCS.
Głowiński, M., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińska, A., & Sławiński, J. (1988). Słownik terminów literackich [Dictionary of literary terms]. Ossolineum.
Goffman, E. (1961). Encounters. Two studies in the sociology of interaction. Penguin Books.
Goffman, E. (1966). Behavior in public places. Notes on the social organization of gatherings. The Free Press.
Goffman, E. (1971). Relations in public. Microstudies of the public order. Basic Books.
Goffman, E. (1982). Interaction ritual. Essays on face-to-face behavior. Pantheon Books.
Hall, E.T. (1963). A system for the notation of proxemic behavior. American Anthropologist, 65(5), 1003–1026.
Hall, E.T. (1969). Hidden dimension. Anchor Books Doubleday & Company.
Hall, E.T. (1973). The silent language. Anchor Press.
Hall, E.T. (1992). An anthropology of everyday life. An autobiography. Doubleday.
Hall, E.T., Birdwhistell, R.L., Bock, B., Bohannan, P., Diebold, A.R. Jr., Durbin M., Edmonson M.S., Fischer, J.L., Hymes, D., Kimball, S.T., La Barre, W., Lynch, F., S.J., McClellan, J.E., Marshall, D.S., Milner, G.B., Sarles, H.B., Trager G.L., & Vayda, A.P. (1968). Proxemics [and Comments and Replies]. Current Anthropology, 9(2–3), 83–108. https://www.jstor.org/stable/i327893.
Hediger, H. (1955). Studies of the psychology and behaviour of captive animals in zoos and circuses. Buttemorths Scientific Publications.
Hediger, H. (1961). The evolution of territorial behavior. In S.L. Washburne (Ed.). Social life of early man (pp. 34–57) (Viking Fund Publications in Anthropology 31). Current Anthropology.
Jandt, F.E. (1995). Intercultural Communication. An Introduction. SAGE Publications.
Krzemiński, I. (2000). Co się dzieje między ludźmi? [What happens between people?]. Wydawnictwo Naukowe i Literackie OPEN, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Kucharski, A. (2009). Struktura i treść jako wyznaczniki komizmu tekstów humorystycznych [Structure and content as determinats of comedy of humorous texts]. Wydawnictwo UMCS.
Mehta, V. (2020). The new proxemics: COVID-19, social distancing, and sociable space. Journal of Urban Design, 25(6), 669–674.
Mielniczuk-Skibicka, M. (2020). Modne „covidowe” słowa na wyłączność w modzie? [Trendy COVID words exclusive to fashion?]. In M. Jankowska & M. Pawełczyk (Eds.). Moda i design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej [Fashion and design in a COVID-19 world. Coronacrisis contributing to legal, technological and sociological reflection] (Part 2, pp. 334–349). Uniwersytet Śląski.
Murphy, P. (2020). COVID-19. Proportionality, public policy and social distancing. Palgrave Macmillan.
Nowotny, H. (2021). In AI we trust: How the COVID-19 pandemic pushes us deeper into digitalization. In G. Delanty (Ed.). Pandemics, politics and society. Critical perspectives on the COVID-19 crisis (pp. 107–121). De Gruyter.
Patra, S. (2021, June 5). The COVID-19 pandemic and a new sociology of social distancing. Economic & Political Weekly, 56(23).
Rokicki, J. (2021). Maseczka [Mask]. In W. Gomuła (Ed.). Dziennik stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności) [Diary of the pandemic state (read from the perspective of everyday sociology)] (pp. 93–135). Instytut Literatury, Zakład Wydawniczy NOMOS.
Sartori, G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie [Homo videns: Television and post-thinking]. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Shah, S. (2016). Pandemic. Tracking contagions, from cholera to Ebola and beyond. Sarah Crichton Books, Farrar, Starus & Goroux.
Stasiak, B. (2020). Pandemia. Dzieje zarazy [Pandemic. The history of the plague]. Wydawnictwo Harde.
Tymiakin, L. (2007). Nakłanianie subdyrektywne. Propozycja, prośba i rada w realizacjach młodzieży gimnazjalnej. Zagadnienia wybrane [Subdirective incitation. Suggestion, request and advice in the realizations of junior high school youth. Selected issues]. Wydawnictwo UMCS.
Watson, O.M., & Hall, E.T. (1969). On proxemic research. Current Anthropology, 10(2–3), 222–224.
Ziółkowski, M. (1981). Znaczenie – interakcja – rozumienie. Studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej jako wersji socjologii humanistycznej [Meaning – interaction – understanding. A study in symbolic interactionism and phenomenological sociology as a version of humanistic sociology]. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.