Data publikacji : 2024-05-15

Proces konstytuowania się świata społecznego nauczycieli szkół międzynarodowych – dylematy i wyzwania

Abstrakt

Artykuł poświęcono procesowi segmentacji, zmierzającemu do wewnętrznego różnicowania się, a także wyłaniania subświatów w obrębie światów społecznych. Ramą teoretyczną poniższych rozważań uczyniono socjologiczną koncepcję światów społecznych Anselma Straussa. Przedmiotem podjętych analiz uczyniliśmy proces konstytuowania się świata społecznego nauczycieli szkół międzynarodowych w kontekście wyzwań oraz dylematów. Celem badań była rekonstrukcja mechanizmów umożliwiających wyłonienie się opisywanego świata społecznego, a także opisanie trudności doświadczanych przez badanych. Wykorzystując potencjał metodologii teorii ugruntowanej oraz przyjmując perspektywę interakcyjną, wyłoniono wymiary, w obrębie których badani doświadczają zawodowych trudności oraz dylematów. Okazuje się, że odczuwane napięcie mobilizuje nauczycieli do podejmowania określonych działań, umożliwiających radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami, a to stymuluje wyłanianie się subświata. W niniejszych rozważaniach scharakteryzujemy trzy typy relacji nauczycieli: z uczniami, współpracownikami oraz otoczeniem (przedstawicielami innych światów społecznych).

Słowa kluczowe:

świat społeczny, segmentacja, interakcjonizm symboliczny, nauczyciele



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)