Data publikacji : 2025-09-26

Czego możemy dowiedzieć się o inkluzji osób z niepełnosprawnościami z wypowiedzi bohaterów i bohaterek internetowych kampanii społecznych?

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań jakościowych, których celem była analiza polskich kampanii społecznych podejmujących zagadnienia dotyczące niepełnosprawności w kontekście inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnościami. Technika kodowania i kategoryzacji została wykorzystana w projekcie do analizy aspektów inkluzji obecnych w wypowiedziach pojawiających się w 66 spotach 40 polskich kampanii społecznych. Słowo „wypowiedzi” oznacza zdania, sformułowania, dyskusje, narracje i wypowiedzi lektorskie wypowiadane przez osoby biorących udział w spotach. Główne pytanie badawcze brzmiało: jakie aspekty, kategorie inkluzji można wyróżnić w ramach 40 polskich kampanii społecznych na YouTube dotyczących tematyki niepełnosprawności? Przeprowadzona analiza pozwoliła na wyodrębnienie pięciu głównych kategorii związanych z inkluzją społeczną osób z niepełnosprawnościami, które są obecne w analizowanych kampaniach społecznych – świadomość, inkluzja prezentowana bezpośrednio, prawa i rzecznictwo, partycypacja oraz zmiany.

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, społeczeństwo, kampanie społeczne, percepcja społeczna, przemiany społeczne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Zasady cytowania

Smieszek, M. (2025). Czego możemy dowiedzieć się o inkluzji osób z niepełnosprawnościami z wypowiedzi bohaterów i bohaterek internetowych kampanii społecznych?. Roczniki Nauk Społecznych, 53(3), 37–54. https://doi.org/10.18290/rns2025.0035

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)