Data publikacji : 2025-09-26

Możliwości cyfrowych narzędzi samoopieki i ich wykorzystanie w szkolnej pracy socjalnej

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest konceptualizacja samoopieki w szkolnej pracy socjalnej jako ważnego wskaźnika w życiu uczniów. Samoopieka obejmuje zestaw pozytywnych działań, dzięki którym jednostka jest w stanie zaspokoić własne potrzeby psychologiczne, fizyczne, społeczne, intelektualne i duchowe. Świadomość potrzeby samoopieki i jej praktykowanie przynosi wiele pozytywnych skutków dla ogólnego stanu zdrowia jednostki, w tym osiągnięcie subiektywnego dobrostanu psychicznego, emocjonalnego i fizycznego, a także równowagi życiowej. Założeniem wyjściowym jest podkreślenie specyfiki i wyjątkowości szkolnych pracowników socjalnych, którzy dzięki swojej wiedzy specjalistycznej kompleksowo wspierają uczniów i rodziny. Ramy teoretyczne artykułu obejmują perspektywę ekologiczną, który ujmuje człowieka w jego środowisku naturalnym, z naciskiem na model życia. Głównym przedmiotem zainteresowania to cyfrowe narzędzia samoopieki i ich wykorzystanie w szkolnej pracy socjalnej. Przedstawione tezy, oparte na słowackich i zagranicznych badaniach, prowadzą nas do wniosku, że narzędzia cyfrowe mogą być źródłem inspiracji dla uczniów, dzięki którym można zwiększyć ich wewnętrzną motywację, produktywność oraz utrzymać lub poprawić ich ogólne subiektywne samopoczucie.

Słowa kluczowe:

samoopieka, szkolna praca socjalna, perspektywa ekologiczna, przesztrzeń online



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)