Data publikacji : 2025-01-28

Od oporu do zaangażowania. Ewolucja amerykańskiego modelu samoregulacji mediów. Wnioski i perspektywy dla mediów w Polsce

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza ewolucji stosunku amerykańskich mediów do zagadnienia samoregulacji od rekomendacji przedstawionych przez Komisję ds. Wolności Prasy (Komisję Hutchinsa) do czasów współczesnych. Autor stawia tezę, że pierwotny sceptycyzm mediów wobec mechanizmów samoregulacji stopniowo przyjmuje formę zaangażowania. W procesie badawczym zastosowano metodę analizy zawartości źródeł pierwotnych (prasa amerykańska z lat czterdziestych XX w., raport Komisji), przeglądu systematycznego literatury i analizy danych z organizacji dziennikarskich. Wnioski płynące z badania dotyczą charakteru zmian postawy mediów wobec samoregulacji oraz czynników, które do tych zmian bezpośrednio doprowadziły. Wnioski z niniejszej analizy wpisują się również w szerszą dyskusję na temat potrzeby budowy skutecznego systemu samoregulacji mediów w Polsce.

Słowa kluczowe:

samoregulacja, dziennikarze, standardy, społeczna odpowiedzialność mediów, etyka dziennikarska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)