Data publikacji : 2025-09-26

Hybrydyzacja i transformacja komercyjnego dyskursu. Postawy studentów wobec zacierania granic między celami i funkcjami medialnych przekazów hybrydowych

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja percepcji hybrydowych tekstów komercyjnych (HT) rozumianych jako technika marketingowa. Badanie koncentruje się na określeniu poziomu rozpoznawalności różnych form HT w mediach tradycyjnych i cyfrowych przez studentów dwóch różnych kierunków. Dodatkowo, celem jest zbadanie ich opinii na temat tych praktyk marketingowych oraz postrzeganej wiarygodności mediów, w których HT są publikowane.

Bazując na założeniach Modelu Wiedzy o Perswazji i skali Kompetencji Medialnych, sformułowano następujące pytania badawcze: Jaką wiedzę o HT mają badani? Czy poziom kompetencji medialnych wpływa na rozpoznawanie perswazyjnego charakteru HT? Czy potrafią rozpoznać reklamowy charakter takich wiadomości? Jakie strategie stosują w odbiorze HT i jakie mają opinie na ich temat? Badanie, oparte na wywiadach z 68 studentami dziennikarstwa i kierunków technicznych, pokazuje, że studenci często nie dostrzegają perswazyjnego charakteru HT, co podkreśla potrzebę podnoszenia kompetencji medialnych. Postawy wobec HT można podzielić na trzy grupy: przeciwników, obojętnych i rozumiejących.

Słowa kluczowe:

komercyjne teksty hybrydowe, kompetencje medialne, model wiedzy o perswazji, reklama natywna, advertorial



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)