Data publikacji : 2024-09-27

Memy w tekstach dziennikarskich o pandemii i wojnie. Częstotliwość i strategie użycia

Abstrakt

Celem badania było określenie, czy podczas przedłużających się kryzysów, takich jak pandemia i wojna, wzrosło wykorzystanie memów w materiałach dziennikarskich. Analiza treści polskich mediów Fakt, WP Wiadomości, Wyborcza.pl, Rzeczpospolita oraz ukraińskiego Suspilne w okresie od grudnia 2019 roku do kwietnia 2024 roku pozwoliła na zidentyfikowanie 1271 publikacji z memami i zbadanie strategii ich wykorzystania.

Temat pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę stał się dominującym w publikacjach zawierających memy jedynie w wydaniach Suspilne i Rzeczpospolita. Natomiast temat pandemii nie stał się dominującym dla żadnego z analizowanych mediów. W publikacjach z memami około co pięćdziesiąta dotyczyła pandemii, a co piętnasta – wojny. Wizualizacja nie jest wiodącą strategią wykorzystania memów w materiałach dziennikarskich, z wyjątkiem publikacji na łamach Faktu. Przeważają opisy samych memów, ich wykorzystanie jako środków artystycznych, czyli strategie werbalne. Media, choć rzadko, publikują teksty, w których wykorzystane są memy na temat pandemii i wojny.

Słowa kluczowe:

memy, pandemia, wojna, konsumpcja mediów, dziennikarstwo, wizualizacja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)