Barańczak S., Wstęp. Nieśmiertelny diament, w: G. M. Hopkins, 33 wiersze, wybór, przekład, wstęp i opracowanie S. Barańczak, Kraków 1992.
Brajerska-Mazur A., Los geniuszów, czyli niezwykłe paralelizmy w życiu i twórczości Gerarda Manleya Hopkinsa i Cypriana Kamila Norwida, w: Symbol w dziele Cypriana Norwida, pod red. W. Rzońcy, Warszawa 2011.
Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Pasja, w: tychże, Wielkie formy wokalne, t. 5, Kraków 1984.
Devlin Ch., Hopkins and Duns Scotus (1936), w: Gerard Manley Hopkins „Poems”. A Casebook, edited by M. Bottrall, Macmillan Press Ltd 1975.
Fieguth R., Cykl poetycki jako model historycznej ewolucji poetyckiej. „Vade-mecum” Norwida (1866), w: tenże, Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza, przeł. M. Zieliński, Warszawa 2002.
Fieguth R., Poezja w fazie krytycznej. Cykl wierszy Cypriana Norwida „Vade-mecum”, w: tenże, Poezja w fazie krytycznej i inne studia z literatury polskiej, Warszawa 2001.
Fieguth R., Ruchy konikiem a łagodne przejścia. Modele ewolucji cyklu lirycznego (na przykładzie J. Kochanowskiego, F. D. Kniaźnina, A. Mickiewicza, C. Norwida), w: Polski cykl liryczny, pod red. K. Jakowskiej i D. Kuleszy, Białystok 2008.
Kelly B., ‘The Wreck of »Deutschland«’ (1935), w: Gerard Manley Hopkins, „Poems”. A Casebook, edited by M. Bottrall, Macmillan Press Ltd 1975.
Kuczera-Chachulska B., Wokół „Czarnych…”, „Białych kwiatów” i „Vade-mecum”. Elegijność Norwida, w: taż, Przemiany form i postaw elegijnych w liryce polskiej XIX wieku. Mickiewicz, Słowacki, Norwid, Faleński, Asnyk, Konopnicka, Warszawa 2002.
Lijewska E., Profetyczny ironista na przełomie epok – o możliwych śladach koncepcji ironii Kierkegaarda w poemacie Norwida „Quidam”, „Roczniki Kulturoznawcze” 2016, nr 3 (7).
Pacukiewicz J., Alfred Lord Tennyson (1809-1892): Oswajanie śmierci, w: taż, Poezja wiktoriańska a wielki kryzys religijny, Kraków 2013.
Przesmycki-Miriam Z., Poeci północno-amerykańscy, „Życie” 1887, nr 19, nr 20.
Samsel K., Persona liryczna w wierszach Cypriana Norwida i Emily Dickinson, „Przegląd Humanistyczny” 2017, nr 4 (459).
Samsel K., Domniemany pasyjny aspekt „Fortepianu Szopena” Cypriana Norwida, w: Kantata – oratorium – pasja. Odmiany form literacko-muzycznych w kulturze XVIII i XIX wieku, pod red. A. Borkowskiej-Rychlewskiej i E. Nowickiej, Poznań 2019.
Skwara M., Whitman poetów i pisarzy polskich. Brzozowskiego „poeta życia”, w: taż, „Polski Whitman”. O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków 2010.
Skwara M., Whitman poetów i pisarzy polskich. Miriama „poeta surowy”, w: taż, „Polski Whitman”. O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków 2010.
Steane J. B., ‘In Memoriam’. ‘Next to the Bible…’ (Queen Victoria), w: tenże, Literature in Perspective. Tennyson, London 1966.
Waskow H. J., Whitman’s habit of mind. „Bipolar unity” in poetic theory, w: tenże, Whitman. Explorations in Form, Chicago – London 1966.
Zamącińska D., Poznawanie poezji Norwida, „Studia Norwidiana” 1:1983.
Żuławski J., Pośród źdźbeł trawy. Wizja poety-Amerykanina, w: tenże, Wielka podróż Walta Whitmana, Warszawa 1971.
Żurowski M., Hopkins, Mallarmé i Norwid, „Poezja” 1983, nr 4-5.