Po drugim rozbiorze Rzeczypospolitej władze carskie przystąpiły do akcji przywracania ziemiom zabranym „rdzennie rosyjskiego wyglądu”. Istotnym elementem rusyfikacyjnym stała się likwidacja struktur Kościoła greckokatolickiego. Tempo konwersji na prawosławie kształtowało się w zależności od terenu przeprowadzenia akcji. W granicach dawnego województwa bracławskiego akcja przebiegła najszybciej. Zróżnicowany wyznaniowo i narodowościowo teren województwa okazał się podatny na wpływy prawosławnych zarówno z Perejasławia, jak i Mołdawii. Część wiernych stawiała bierny opór wobec siłowych rozwiązań, część z kolei chętnie wróciła do wiary przodków. Podobne postawy cechowały także duchowieństwo greckokatolickie. Pozbawione środków do życia poprzez brak systematycznych wypłat pensji, przyjmowało prawosławie formalnie, pozostając w swych parafiach. Przywołano w tekście nazwiska tych, którzy do końca pozostali wierni Kościołowi katolickiemu. Ich dalsze losy po roku 1840 pozostają wciąż nieznane.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teka Komisji Historycznej Towarzystwa Naukowego KUL | ISSN 2658-1175 eISSN 2719-3144 DOI: 10.18290/tkh
© Copyright by Towarzystwo Naukowe KUL
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)