Data publikacji : 2025-10-27

Norwidowskie Próby jako świadectwo wielostronnego przełomu

Grażyna Halkiewicz-Sojak

https://orcid.org/0000-0003-4622-7529

Abstrakt

Po odtworzeniu zawiłej chronologii powstawania Prób i Pięciu zarysów obyczajowych autorka wskazuje wynikające z tej zawiłości problemy edytorskie i interpretacyjne. W swojej interpretacji czyta Próby jako epilog (a nie prolog) Pięciu zarysów. Swoją decyzję uzasadnia nie tylko hipotezą powstania wiersza jako ostatniego ogniwa cyklu otwierającego tom Poezji wydany u Brockhausa, ale także obecnością nawiązań do innych utworów Norwida napisanych w zbliżonym czasie. Interpretuje utwór jako pochwałę i elegijne pożegnanie romantycznej pieśni i zarazem pytanie o kształt liryki, która mogłaby ocalić etyczne przesłanie i religijny ton odchodzącej poezji w zmieniającym się cywilizacyjnym kontekście. Podkreśla wahanie poety, ironię, ale także wezwanie do podjęcia próby sprostania takiemu zadaniu.

Słowa kluczowe:

Próby, miejsce wiersza w poezji Norwida, dwa warianty poezji romantycznej, moment przełomu w liryce romantycznej



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Studia Norwidiana · ISSN 0860-0562 | eISSN 2544-4433 · DOI: 10.18290/sn

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)