Data publikacji : 2025-10-27

Norwidowski „biały kwiat”. W poszukiwaniu kulturowych kontekstów

Abstrakt

Artykuł zawiera refleksję na temat kulturowych kontekstów Norwidowskiej koncepcji „białego kwiatu”. W związku z tym przedmiotem eksploracji stają się trzy znaczące obszary odniesień. Pierwszy z nich to tradycje retoryki, a zwłaszcza dyskusja między azjanistami i attycystami, dotycząca właściwego stylu wypowiedzi, w jej obrębie zaś zagadnienie stylu kwiecistego, bujnego, ozdobnego. Debata ta była niewątpliwie znana Norwidowi ze względu na jego głębokie zainteresowania osobą i myślą Cycerona. Kontekst drugi wyznacza wiedza o barwach (Newton, Goethe, Runge), będąca w sferze kompetencji Norwida-plastyka. W tej części dociekań poruszana jest kwestia sposobów postrzegania i rozumienia barwy białej, w tym problem semantyki bieli w twórczości literackiej Norwida. Trzeci obszar rozważań obejmuje problem kreacji podmiotu autorskiego – narratora Białych kwiatów, a w szczególności jego życia duchowego, rozpiętego między kontemplacją a medytacją i prowadzącego do sformułowania programu nowej estetyki, której ośrodkiem staje się „biały kwiat”.

Słowa kluczowe:

Cyprian Norwid, proza XIX wieku, retoryka, wiedza o barwach, kontemplacja, medytacja, estetyka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Studia Norwidiana · ISSN 0860-0562 | eISSN 2544-4433 · DOI: 10.18290/sn

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Articles are licensed under a Creative Commons  Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)