Artykuł stanowi próbę interpretacji Emancypacji kobiet, jednego z ostatnich tekstów Cypriana Norwida. Autorka artykułu stawia tezę, iż Emancypacja nie jest wyłącznie polemiką z poglądami na temat kwestii kobiecej formułowanymi przez Bronisława Ferdynanda Trentowskiego. Nie stanowi ona również wyłącznie publicystycznej deklaracji poety wywołanej bieżącą dyskusją nad problematyką emancypacyjną. Esej Norwida potraktowany zostaje tu jako rezultat głębokiego namysłu nad optymalnym w swym przebiegu procesem emancypacji, uznanym przez poetę za fundamentalne zagadnienie jego współczesności i ważki problem cywilizacyjnych przemian; jest on wpisany w model koniecznej i stopniowo dokonywanej modernizacji. Krytycyzm Norwida wobec zjawisk późno dziewiętnastowiecznej rzeczywistości, jednocześnie dialogiczność wobec kluczowych idei epoki interpretowane są tu jako świadectwo nowoczesności Norwida – myśliciela.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Studia Norwidiana · ISSN 0860-0562 | eISSN 2544-4433 · DOI: 10.18290/sn
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Articles are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)