Data publikacji : 2025-07-03

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pedagogice religijnej w Nigerii: możliwości prawne i polityczne dla kościołów w okresie post-Covid

Adedeji Daniel Gbadebo



Abstrakt

Włączenie sztucznej inteligencji (AI) w edukację religijną stało się przełomowym trendem w okresie post-Covid-19, szczególnie w społeczeństwach rozwijających się technologicznie, takich jak Nigeria. W opracowaniu przeanalizowano potencjał sztucznej inteligencji w zakresie udoskonalenia nauczania religii w kościołach nigeryjskich, podkreślając jednocześnie kluczową rolę rządu w ustanawianiu ram prawnych i etycznych regulujących jej wykorzystanie. Opierając się na przeglądzie bieżącej literatury (2020-2025), badanie podkreśla zarówno szanse, takie jak spersonalizowana nauka duchowa i rozszerzony dostęp do zasobów teologicznych, jak i wyzwania, w tym zniekształcenia doktrynalne, obawy dotyczące prywatności danych i nierówności technologiczne wśród społeczności wyznaniowych. W celu oceny gotowości instytucji religijnych i braków w infrastrukturze regulacyjnej Nigerii zastosowano jakościową metodologię zorientowaną na politykę, wspieraną danymi symulowanymi. Badanie wykazało, że chociaż wiele kościołów wdraża narzędzia cyfrowe, brakuje prawnych wytycznych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w kontekście religii. Zaleca się utworzenie krajowych ram etycznych dotyczących sztucznej inteligencji w zastosowaniach religijnych, powołanie Rady Doradczej ds. Etyki Sztucznej Inteligencji oraz promowanie wiedzy na temat sztucznej inteligencji wśród hierarchów kościelnych. Podsumowując, dzięki strategicznym interwencjom politycznym i inkluzywnemu dialogowi, sztuczną inteligencję można wykorzystać do wspierania wierności doktrynalnej, równości cyfrowej i innowacji religijnych w szybko ewoluującym krajobrazie duchowym Nigerii.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, edukacja religijna, kościoły nigeryjskie, etyka sztucznej inteligencji, okres po Covid-19, ramy prawne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Zasady cytowania

Gbadebo, A. D. (2025). Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pedagogice religijnej w Nigerii: możliwości prawne i polityczne dla kościołów w okresie post-Covid. Kościół I Prawo, 14(1), 61–77. https://doi.org/10.18290/kip2025.4

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Kościół i Prawo · ISSN 0208-7928 · e-ISSN 2544-5804 · DOI: 10.18290/kip

© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)