Barańczak S., “Wstęp. Nieśmiertelny diament,” in: G. M. Hopkins, 33 wiersze, selection, translation, introduction and editing by S. Barańczak, Kraków 1992.
Brajerska-Mazur A., “Los geniuszów, czyli niezwykłe paralelizmy w życiu i twórczości Gerarda Manleya Hopkinsa i Cypriana Kamila Norwida,” in: Symbol w dziele Cypriana Norwida, ed. W. Rzońca, Warszawa 2011.
Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., “Pasja,” in: J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Wielkie formy wokalne, Vol. 5, Kraków 1984.
Devlin Ch., “Hopkins and Duns Scotus (1936),” in: Gerard Manley Hopkins “Poems.” A Casebook, ed. M. Bottrall, Macmillan Press Ltd 1975.
Fieguth R., “Cykl poetycki jako model historycznej ewolucji poetyckiej. ‘Vade-mecum’ Norwida (1866),” in: R. Fieguth, Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza, transl. M. Zieliński, Warszawa 2002.
Fieguth R., „Poezja w fazie krytycznej. Cykl wierszy Cypriana Norwida ‚Vade-mecum,’” in: R. Fieguth, Poezja w fazie krytycznej i inne studia z literatury polskiej, Warszawa 2001.
Fieguth R., „Ruchy konikiem a łagodne przejścia. Modele ewolucji cyklu lirycznego (na przykładzie J. Kochanowskiego, F. D. Kniaźnina, A. Mickiewicza, C. Norwida),” in: Polski cykl liryczny, eds. K. Jakowska and D. Kulesza, Białystok 2008.
Kelly B., “The Wreck of ‘Deutschland’” (1935), in: Gerard Manley Hopkins, „Poems.” A Casebook,ed. M. Bottrall, Macmillan Press Ltd 1975.
Kuczera-Chachulska B., “Wokół ‘Czarnych…,’’Białych kwiatów’ i ‘Vade-mecum.’Elegijność Norwida,” in: B. Kuczera-Chachulska, Przemiany form i postaw elegijnych w liryce polskiej XIX wieku. Mickiewicz, Słowacki, Norwid, Faleński, Asnyk, Konopnicka, Warszawa 2002.
Lijewska E., “Profetyczny ironista na przełomie epok – o możliwych śladach koncepcji ironii Kierkegaarda w poemacie Norwida ‚Quidam,’”Roczniki Kulturoznawcze, 2016, Issue 3 (7).
Pacukiewicz J., “Alfred Lord Tennyson (1809-1892): Oswajanie śmierci,” in: J. Pacukiewicz, Poezja wiktoriańska a wielki kryzys religijny, Kraków 2013.
Przesmycki-Miriam Z., „Poeci północno-amerykańscy,” Życie, 1887, Issue 19, Issue 20.
Samsel K., „Persona liryczna w wierszach Cypriana Norwida i Emily Dickinson,” Przegląd Humanistyczny, 2017, Issue 4 (459).
Samsel K., “Domniemany pasyjny aspekt ‘Fortepianu Szopena’ Cypriana Norwida,” in: Kantata – oratorium – pasja. Odmiany form literacko-muzycznych w kulturze XVIII i XIX wieku, eds. A. Borkowska-Rychlewska and E. Nowicka, Poznań 2019.
Skwara M., „Whitman poetów i pisarzy polskich. Brzozowskiego ‚poeta życia,’” in: M. Skwara, “Polski Whitman.” O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków 2010.
Skwara M., “Whitman poetów i pisarzy polskich. Miriama ‘poeta surowy,’” in: M. Skwara, “Polski Whitman.” O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków 2010.
Steane J. B., “‘In Memoriam’. ‘Next to the Bible…’ (Queen Victoria),” in: J. B. Steane, Literature in Perspective. Tennyson, London 1966.
Waskow H. J., “Whitman’s habit of mind. ‘Bipolar unity’ in poetic theory,” in: H. J. Waskow, Whitman. Explorations in Form, Chicago – London 1966.
Zamącińska D., “Poznawanie poezji Norwida,” Studia Norwidiana, Vol. 1:1983.
Żuławski J., “Pośród źdźbeł trawy. Wizja poety-Amerykanina,” in: J. Żuławski, Wielka podróż Walta Whitmana, Warszawa 1971.
Żurowski M., “Hopkins, Mallarmé i Norwid,” Poezja, 1983, Issue 4-5.